כותרת
> C;
1/1
הבמה שלכם

חוויות ספרותיות - מגילת אסתר כמגילת חוק

משגב | פורטל משגב הבמה שלכםפורסם: 22.03.15 , 18:23ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
מגילת אסתר כמגילת חוק
במשתה הפותח את מגילת אסתר נאמר: "והשתיה כדת, אין אונס... לעשות כרצון איש ואיש". כלומר, כל משתתף במשתה יכול לשתות על פי דרכו ולעשות כרצונו. לכאורה, המלך אחשוורוש מכבד את מנהגיו וטעמיו השונים של כל חוגג על מנת לאפשר לכולם לחגוג ביחד, למרות השוני ביניהם. בפועל, פתיחותו של אחשוורוש לרצונותיהם של נתיניו מתחילה ונגמרת בנכונות לספק להם מיני משקאות על פי טעמם. כשמלכתו, ושתי, מסרבת להופיע לפניו ובכך מביעה רצון שונה מאוד מרצונו, המלך מגרש אותה והופך אותה לאות ולמופת.
 
אפשר להתייחס למגילת אסתר כאל מגילת חוק. החוק משמש כאמצעי להשלטת סדר נוכח איבוד השליטה המלכותית, הבא לידי ביטוי במעשה הסירוב של המלכה, וכאמצעי ליצירת אחדות בממלכה השולטת בעמים רבים. בהקשר זה, המקרה הפרטי של ושתי המסרבת לבוא לפני המלך, הופך למקרה מייצג המשקף איבוד שליטה קולקטיבי של הגברים בנשותיהם:
 
"לֹא עַל-הַמֶּלֶךְ לְבַדּוֹ, עָוְתָה וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה: כִּי עַל-כָּל-הַשָּׂרִים, וְעַל-כָּל-הָעַמִּים, אֲשֶׁר, בְּכָל-מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ.  כִּי-יֵצֵא דְבַר-הַמַּלְכָּה עַל-כָּל-הַנָּשִׁים, לְהַבְזוֹת בַּעְלֵיהֶן בְּעֵינֵיהֶן: בְּאָמְרָם, הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ אָמַר לְהָבִיא אֶת-וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה לְפָנָיו--וְלֹא-בָאָה".
 
הלכה למעשה, החוק משמש כדרך לאכוף צייתנות. החוק אינו נוצר מתוך דיאלוג, אלא מהווה ציווי הנכפה על האוכלוסייה. במהלך המגילה מסתבר שהחוק הנו חסר סדר וחסר היגיון בדיוק כמו הגורל העיוור המעלה למדרגת מלכות את ושתי, משליך אותה ממעמדה ומחליף אותה באסתר. אותו גורל עיוור שמעלה את המן למעלת שר בכיר רק כדי להשליך אותו ממרום שלטונו כדי להחליפו במרדכי.
 
מהרגע שבו נכתב החוק וספרי החוק נשלחו לכל מדינות המלך, לכל מדינה ככתבה ולכל עם כלשונו, לא ניתן לשנות את הציווי, אכזרי ככל שיהיה. הדרך היחידה לשנות את גזירת החוק היא על ידי יצירתו של חוק אחר, בדרך כלל שרירותי ואכזרי כמו קודמו.
 
הנעת העלילה באמצעות החוק יוצרת משחק תפקידים בלתי צפוי שלפיו הסרבן המורד של אתמול הופך למחוקק של מחר. מרדכי המורד מפר פעמים את חוק המלך: בכך שהוא מסרב להשתחוות להמן, ובהמשך כשהוא לובש בגדי אבל וזועק זעקה מרה מול שער המלך. אותו מרדכי ייכנס בהמשך בנעלי המן, יהפוך ליד ימינו של המלך, יקבל לידיו את טבעת המלך ויחוקק חוקים אכזריים לא פחות מחוקיו של אויבו המנוצח המן.
 
 
על הסכנות שב"כטוב בעיניך"
כאשר נותן אחשוורוש להמן את הסמכות לחוקק חוקים כנגד העם שכה הכעיס אותו, הוא אומר לו "העם [נתון לך] לעשות בו כטוב בעיניך". הרשות לעשות "כטוב בעיניך" היא רשות להתיר כל רסן, ולתת רשות להמן לפעול בהתאם לכעסו על מרדכי. רשות הרסנית המובילה לציווי שמד. במתן רשות זה מנקה עצמו אחשוורוש מידיעה ומאחריות על משמעות החוקים שיחוקק המן.
 
עיוורון שכזה מתרחש קודם לכן, כאשר אברהם מנקה עצמו מאחריות כלפי הגר, ומתיר לאשתו שרה לעשות לשפחתה את מה שרצונה וכעסה ינחו אותה לעשות: "וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל-שָׂרַי, הִנֵּה שִׁפְחָתֵךְ בְּיָדֵךְ--עֲשִׂי-לָהּ, הַטּוֹב בְּעֵינָיִךְ; וַתְּעַנֶּהָ שָׂרַי" (בראשית ט"ז).
 
לא במקרה אמר הרמב"ן: "חטאה [שרה] אמנו בעינוי הזה, וגם אברהם בהניחו לעשות כן, ושמע ה' אל עניה ונתן לה בן, שיהא פרא אדם לענות זרע אברהם ושרה בכל מיני העינוי", כי הראייה הצרה של טובתנו המיידית מנסה לרפא עוול בעוול, ומייצרת הרס.
 
בוקסה:
מישהי לכתוב איתה –  ליווי אישי בכתיבה
מפגשים אישיים המיועדים לאנשים המתמודדים עם כתיבה עיונית של עבודות אקדמיות או מכינים מאמרים לכתבי עת, למי שמתכננים לכתוב סיפורי חיים ולכותבים הזקוקים לתמיכה ולהכוונה בתהליכי כתיבה יצירתית
 
מיינדפולנס (MBSR) ליצירת שינוי
מיינדפולנס (MBSR) היא דרך יעילה ומעשית להתבוננות ישירה ברגשות, במצבים המנטאליים ובדפוסים שמנהלים את חיינו. במהלך 8 מפגשים אישיים נלמד דרכים מעשיות לשיפור קשב וריכוז, לעבודה מודעת עם רגשות, ולהפחתת לחצים (stress).
לפרטים נוספים   kerenfite@gmail.com או 054-4791952
 
 
אולי יעניין אותך גם