כותרת
> C;
1/1
לימודים

כווני התפתחות - חג פורים, חג פעיל לילדים

משגב | פורטל משגב לימודיםפורסם: 22.03.15 , 18:30ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
 כמרפאה בעיסוק העובדת עם ילדים, אני נוהגת להדריך את ההורים כיצד להמשיך לעבוד עם הילדים בבית. המטרה היא השגת היעדים שהוגדרו בטיפול בקליניקה, באופן יעיל ומהיר יותר.
עם השנים למדתי שכאשר אני מחברת בין המטרות הטיפוליות, שעליהן אני עובדת בקליניקה, עם היומיום של ההורים ושל המשפחה, אזי להורים קל יותר להתגייס להמשך עשייה עם הילד בבית.
בצורה זו הצרכים ההתפתחותיים של הילד משתלבים בעשייה היומיומית המתבצעת ממילא בסביבתו הטבעית, וההורים לא נדרשים למצוא זמן פנוי (שהרי אף פעם אין לנו כזה...) כדי לשבת ולתרגל עם הילד מיומנויות.
ילדים אוהבים מאוד את חג הפורים בזכות מנהגיו השמחים והססגוניים: תחפושות, חלוקת משלוחי מנות, קריאת המגילה תוך רשרוש ברעשנים, תחנות הפעלה ועוד.
חג זה מהווה הזדמנות מצוינת לשילוב הילדים בעשייה לקראת החג ובמהלכו, ובתוך כך לתרגל ולשפר את יכולותיהם בתחומים ההתפתחותיים השונים.
להלן כמה רעיונות:
הכנת משלוחי מנות – עודדו את הילד להכין משלוחי מנות לחבריו. ניתן להשתמש במיכלים שונים (אפשר למחזר קופסאות שימורים, סלסילות פטריות וכד') ולקשט אותם. בתוך כך עודדו את הילד לתכנן איך הוא רוצה שמשלוח המנות ייראה, לחשוב על רצף שלבי העשייה הנדרשים, לגזור, להדביק, לצייר ולקשט. ניתן גם ליצור מבריסטול משלוח מנות בצורת אוזן המן, כובע ליצן או כל צורה אחרת המסמלת את החג.
הכנת תחפושות – ילדים אוהבים להתחפש ולא רק בפורים. הכינו עם הילד אביזרי תחפושות פשוטים ומחומרים זמינים: כתר, גלימה, שרביט, מסכה. הניחו לפניו מספר חומרים (בריסטולים, קרטון, בדים, חוטי צמר או טריקו, כדורי קלקר, ענפים וכדומה) ועודדו אותו ליצור מהם תחפושות. תנו לו להפליג עם הדמיון והיצירתיות. זו לא צריכה להיות התחפושת העיקרית של החג, אך תנו לו ללכת איתה באחד הימים ותראו איזו גאווה תהיה לו לספר על כך שהכין אותה בעצמו!
הכנת אוזני המן – קיימים מתכונים פשוטים יחסית ומהירים להכנת אוזני המן מתכונים שילדים יכולים לקחת חלק בהכנתם: עיבוד המצרכים לבצק, רידוד במערוך, סגירת הבצק לצורת אוזן המן וזריית אבקת סוכר – פעילות מעין זו מקדמת טווח רחב של מיומנויות בדרך מעניינת, מעצימה וחווייתית.
רוצים לעבוד עם הילדים על שיפור מיומנויות כתיבה? עודדו אותם לחבר ולכתוב שיר פורימי משעשע בחרוזים ולהשמיעו לכל המשפחה! בנוסף, אפשר לכתוב ברכה לחג ולצרפה למשלוחי המנות. בתרגול כתיבה הנחו את  הילד לשמור על אחד או שניים מכללי הכתיבה (שמירה על רווחים בין מילים, גודל אותיות, כיוון כתיבת האותיות וכדומה).
ובל נשכח את החשוב מכל: בתוך כל העשייה הזו תהיה לכולם – הורים וילדים כאחד – "אורה ושמחה וששון ויקר". פורים שמח!