כותרת
> C;
1/1
סטיילינג ועיצוב הבית

עיצוב וסגנון - עיצוב המטבח (מאת רונה לב כהן)

משגב | פורטל משגב סטיילינג ועיצוב הביתפורסם: 08.07.15 , 14:05ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
 
בתהליך שיפוץ או בניית הבית, המטבח הוא בדרך כלל החדר שאליו מתנקזות הרבה מאוד רגשות וההתלבטויות, ולכן הוא החלל המורכב ביותר לתכנון בכל הבית.
בעבר היה למטבחים ייעוד פונקציונלי בלבד, והם תוכננו כחדר נפרד עם קירות ודלת. המטבחים העכשוויים אינם מוגבלים לחדר נפרד, והם פתוחים אל הסלון ופינת האוכל, ולכן לעיתים עיצוב המטבח הוא זה שמכתיב את הסגנון העיצובי בבית כולו.
סגנונות עיצוב המטבח נחלקים לשתי קבוצות עיקריות אשר כוללות בתוכן ואריאציות רבות נוספות. ואוריאציות אלה משלבות לעיתים בין הסגנונות.
המטבח המודרני – בעל קווים נקיים וישרים עם פלטת גוונים אחידה שמשרה אווירה עכשווית. במטבח זה ההעדפה תהיה בדרך כלל לאחסון רוב הפריטים בתוך הארונות, לצורך יצירת מראה מינימליסטי. במטבח המעוצב בסגנון המודרני לא נמצא קישוטים מיותרים, והשימוש בחומרי הגמר הוא במתכונתם הבסיסית והנקייה ביותר. בתוך סגנון זה קיים גם המטבח המודרני האורבני שבו ישנו שילוב של חומרים בעלי מראה קר כמו בטון, מתכת וזכוכית.
המטבח הכפרי – מקומות שונים בעולם מעניקים את הפרשנות המקומית שלהם לביטוי מטבח כפרי. המטבח הטוסקני, למשל, מאופיין במראה מחוספס ומחורץ, עם שימוש בעץ מלא, בצבעי אדמה ובאבן טבעית לחיפוי הקירות והרצפה. לעומתו, מטבח כפרי בסגנון פרובנס הוא בעל מראה מעודן יותר, הצבעוניות בהירה ופסטלית וישנו שימוש בחריטות בעץ, בפרזול דקורטיבי ובאביזרים נלווים בעלי מראה רך ורומנטי. במטבח כפרי חלק גדול מהפריטים נותרים חשופים על גבי מדפים או ארונות פתוחים, ותורמים את חלקם לעיצוב החמים.
קיים כיום מגוון רחב של גימורים לחזיתות ארונות המטבח כגון: פורמייקה, פורניר, צבע, פולימר, זכוכית ועץ מלא. הפורמייקה היא האופציה הזולה יותר מבין הגימורים הללו והיא בעלת רמת עמידות גבוהה מאוד. הפורניר הוא שכבת עץ דקה שמודבקת לחזית המטבח ומאפשרת מראה טבעי יותר, אך היא פגיעה יותר מהפורמייקה. הדבר נכון גם לגבי גימור הצבע אשר יהיה פגיע למכות ולקילופים, אך יאפשר לנו להשיג מראה כפרי ורך של חזיתות בעלות מסגרות מעוצבות ובכל גוון שנבחר ממניפת הצבעים.
בין אם העדפתנו למראה כזה או אחר בעיצוב המטבח, חשוב מאוד שנתאים את הפונקציונאליות של המטבח לצרכינו היומיומיים, בהתאם להרגלי הבישול והאירוח שלנו. לכן כדאי שלא נלך שולל אחר חלומות שאומנם מצטלמים יפה במגזינים, אך לא יתאימו עבורנו.
אחד החלומות הפוטוגניים הללו הוא אי במטבח. אם אין מקום לאי משמעותי אצלנו במטבח והוא יוצר חסימה או צפיפות לא נוחה, רצוי לוותר עליו או לנסות לחבר אותו לקיר בצד אחד ועל ידי כך להגדיל אותו.
אם יש לנו כמות גדולה של פריטים ואנו זקוקים לשטח אחסון מכסימלי, כדאי ליצור במידת האפשר קיר שלם של ארונות גבוהים. בארונות הגבוהים ביותר והנמוכים ביותר נוכל לאחסן את כל אותם הפריטים אשר לא נמצאים בשימוש תכוף. את הפריטים הנמצאים בשימוש בתדירות גבוהה נמקם במגירות מתחת למשטח העבודה לנגישות מיידית.
בבחירת משטחי העבודה חשוב לבחור משטח פרקטי שיהיה קל לניקוי ולא יהיה פגיע. בארץ השימוש הנפוץ במטבחים הוא באבן קיסר. בנוסף לו קיימות אופציות נוספות למשטחים כמו נירוסטה, קוריאן, בוצ'ר ואבן טבעית.
לסוג הפרזול יש חלק משמעותי בעלויות המטבח, אך זהו לא המקום שכדאי לחסוך בו – כדאי להתקין פרזול איכותי של אחת מהחברות המובילות, אשר יתרום לעמידות המטבח לאורך שנים רבות של שימוש.
חשוב מאוד לתת את הדעת לנושא התאורה במטבח ולדאוג לכך שתהיה תאורה ישירה וחזקה מעל משטח העבודה ושלא ייווצר צל. באזור האוכל מומלץ להתקין תאורת אווירה רכה יותר. ניתן גם להתקין גופי תאורה משוכללים עם מערכת שמשנה את עוצמת האור ואת הצבעוניות להתאמה בין זמן ההכנות לבין זמן הארוחה.
גם לנושא פח האשפה יש חשיבות. בייחוד במחוזותינו כשנושא המִחזור וההפרדה הם חלק משגרת חיינו. יש פחים הנפתחים עם דלת הארון, פחים נשלפים, פחים למגירות המותאמים למִחזור, ועוד. כדאי להכיר את סוגי הפחים השונים על יתרונותיהם וחסרונותיהם.
תהליך תכנון המטבח עשוי מהרבה מאוד בחירות: מבנה המטבח, סגנון, צבעוניות, חומרי הגמר של החזיתות, חומרי משטחי העבודה, חומרי חיפוי הרצפה והקירות, סוג המכשירים החשמליים ומראם, הריהוט המשלים במטבח והתאורה. כדאי מאוד לעצור בכל שלב ולחשוב כיצד כל חלקי הפאזל הללו משתלבים למטבח אחד יפה, פונקציונאלי ומושלם עבורנו. ובדרך, אל תשכחו גם ליהנות. הרשו לעצמכם גם שימוש בגימיק מרשים בתהליך הבחירה – צבעוניות לא שגרתית, או גוף תאורה ייחודי, אריחים מעניינים, ובעצם כל מה שיוכל לתת את האמירה האישית שלכם במראה הכללי המוקפד שיצרתם.