כותרת
> C;
1/1
לימודים

חינוך משגבי בדיאלוג - שנת תשע"ה בחינוך המשגבי, מהלכים ותהליכים (מאת נועה צוק)

משגב | פורטל משגב לימודיםפורסם: 09.07.15 , 08:00ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
 עם סיום שנת הלימודים תשע"ה, ברצוני להביא בפניכם חלק מהתהליכים החדשים במערכת החינוך שהחלו השנה:
 
הקמת החממה הפדגוגית
בחודש נובמבר 2014, יצאה לדרך החממה הפדגוגית משגב בהובלת גלית שילר.
מטרת החממה – להוות מרחב מזמין לעוסקים בחינוך ליצירה, לפיתוח ולשיתוף של רעיונות חדשים ושונים  בתחום החינוך, באמצעות  סדנאות, הכשרות, שיתוף, יצירת  חיבורים וליווי איש. החממה מיועדת לאנשי חינוך בכל התחומים, לרבות מורים, גננות, רכזי נוער, מדריכים, אנשי קהילה שעוסקים בחינוך ועוד.
במהלך החודשים האחרונים התקיימו בחממה מספר סדנאות ומפגשים בשיתוף מומחים מהקהילה במגוון תחומי תוכן. כפעילות שיא של השנה הפיקה החממה את כנס החדשנות החינוכית, בניצוחה של גלית שילר ובהנחיית אנשי חינוך שהתנדבו וחשפו את עשייתם החינוכית,  בשיתוף הד משגב ובי"ס גליל ובתמיכת הסוכנות היהודית.
החממה מלווה ומסייעת בפיתוח תוכניות לצוותי בתיה"ס, ליחידה לקידום נוער ולמורים מובילים  של תוכניות ייחודיות.
לקראת שנת הלימודים הבאה תיפתח בחממה, בשיתוף פסג"ה כרמיאל, קהילת מורים לומדת בתחום היזמות, פרט לאירועים נוספים ברוח הד משגב. ולפעילות שוטפת.
 
ממשיכים ללמוד ולהתחדש
כחלק מהיישום של תפיסת החינוך, תפיסה אשר נכתבה בשנה החולפת בכל בתיה"ס במערכת החינוך של משגב, תימשך גם בשנה הבאה המגמה של למידה רב תחומית ובין תחומית ולמידה מבוססת פרויקטים. כל בי"ס בוחן את הדרך המתאימה ביותר לצוות ההוראה ולתלמידים ליישום התוכנית. תהליך למידת דרכי הוראה ודרכי למידה חדשניות יימשך גם בשנה הבאה בכל הדרגים: החל מפורום המנהלים, דרך הצוותים החינוכיים.
 
חיבור הקהילה לבתיה"ס
כחלק מיישום התפיסה החינוכית של החינוך בלב הקהילה, אנחנו מקיימים תהליך של חיבור הקהילה הבית ספרית לצוותים החינוכיים בבתיה"ס היסודיים. התהליך מתקיים בשילוב של המחלקה לפיתוח יישובים.
 
תהליך "מתחברים" ,
התהליך נכתב על ידי מנהלת המחלקה לגיל הרך ענת בן ארי
במחלקה לגיל הרך הוחל בתהליך שקיבל את השם "מתחברים". זהו תהליך של בניית רצף
בגיל הרך. מנהלת המחלקה לגיל הרך ענת בן ארי מובילה את התהליך.
במערכת החינוך לגיל הרך ביישובים היהודים במשגב פועלות, למעשה, שתי מסגרות: האחת – מסגרת פרטית המנוהלת על ידי היישוב – פעוטונים וצהרונים; השנייה – גני הילדים
לגילאי 6-3  המנוהלים על ידי המועצה ומשרד החינוך.
בשנים האחרונות חוזר ועולה הצורך ליצירת חיבורים בין כל מסגרות החינוך בגילאי לידה עד 6. יותר ויותר ועדות חינוך מעוניינות להשפיע על מה שקורה בגני הילדים ועולה צורך לחיבור בין הגנים לבין צהרונים ובין הגנים לבין היישובים שבהם הם פועלים.
מחלקת החינוך לגיל הרך באגף החינוך פועלת מתוך הסתכלות על הרצף שהילד עובר מרגע לידתו ועד צאתו מהבועה היישובית לבתיה"ס. מהמקום שבו אני יושבת ניתן בהחלט לראות שקיימת שפה משותפת בין כל המסגרות. האקולוגיה הכפרית באה לידי ביטוי במסגרות שלנו במעורבות ההורים, בטיולים ובחצרות הגרוטאות.
מטרת תהליך "מתחברים" היא לייצר פלטפורמות ארגוניות יישוביות שעליהן אמורות להתנהל המסגרות השונות תוך יצירת דפוסי תקשורת, אירועים משותפים ומסורות יישוביות.  תהליך זה יבחן מחדש את מערכות היחסים בין כל השותפים למעשה החינוכי בגיל הרך – ועדות חינוך, מנהלות הפעוטונים, הצוותים החינוכיים בפעוטונים ובצהרונים, צוותי הגנים, משרדי הממשלה, והרשות המקומית ויראה איך נכון יהיה לייצר רצף בתוך היישוב ואצל מי ירוכז הטיפול בגילאי לידה עד 6 מטעם היישובים.
 
 
 
השתלמות משותפת לצוותי מתמטיקה המלמדים בכיתות ה'-ח'
בשיתוף עם פסגת כרמיאל, נערכה השנה השתלמות להיכרות וליצירת שפה משותפת של מורות המתמטיקה בבתיה"ס היסודיים והתיכון במשגב.
קורס המעברים במתמטיקה היווה מענה לצורך אמיתי שעלה מהשטח, ושהביא ליצירת קהילת מורים שיתופית שהתכנסה לפיתוח מקצועי ייחודי מעצים ומשפיע. שיתוף פעולה של כל הגורמים תרם למינוף תהליך חשוב זה ויצר תשתית לשיתוף פעולה בעתיד, לטובת התלמידים שעולים לחטיבת הביניים.
 
חוגים כהמשך ליום הלימודים בבתיה"ס
כחלק מתהליך יישום מסמך תפיסת החינוך ומתהליך שנעשה במרכז הקהילתי, אנו בוחנים את האפשרויות להעברת יותר חוגים לבתיה"ס בשעות הצהריים בשנת הלימודים תשע"ו. בחינה זו נעשית במגמה להפחית את נסיעות התלמידים לחוגים, ובשיתוף עם רכזי הענפים השונים הפועלים בחוגי המרכז הקהילתי.
***
אלה רק חלק מהתהליכים ומהחידושים שאנו מקיימים במערכת החינוך, תהליכים שיימשכו גם בשנת הלימודים הקרובה – תשע"ו. זאת, בד בבד עם התהליך של פתיחת קמפוס משגב, תהליך שעליו נכתב לא מעט בטורים האחרונים.
אני מאחלת חופשה נעימה ובטוחה לכולם!