כותרת
> C;
1/1
סטיילינג ועיצוב הבית

רונה לב כהן: מהו טרנד?

משגב | פורטל משגב סטיילינג ועיצוב הביתפורסם: 09.08.15 , 12:04ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
 המילה "טרנד" מסמלת עבורנו מה נכון ומה יפה בתחומים רבים בתרבות הצריכה שלנו. למרות הנטייה שלנו לקשור באופן מיידי את הטרנדים אל עולם האופנה והעיצוב בלבד, הטרנדים מקיפים תחומים רבים נוספים בחיינו, כמו: ספורט, תזונה ובריאות, תחומי אמנות ובידור, ואף השקפות רוחניות שונות.

סוד ההצלחה של הטרנדים טבוע בצורך הבסיסי שלנו כבני אנוש להיות חלק מקבוצה. אך יחד עם הרצון שלנו להידמות לאחרים, רוב הטרנדים של העת האחרונה נוטים להתפוגג ברגע שהפכו לנחלת הכלל וגורמים לאני העצמי שלנו להיבלע בהמונים.

קצב השינויים המתרחש סביבנו והמשפיע על הרגלי הצריכה שלנו, הוא מהיר מאוד. ולכן היכולת לזהות את השינויים הללו, להגיב אליהם ולזהות מתוכם את הטרנדים הבאים, נראית כמשימה בלתי אפשרית. הטרנדולוגיה היא תחום המתבסס על מחקרים הבוחנים מגמות כלכליות, צרכניות, פוליטיות והלכי רוח. המחקרים הללו נעשים מתוך התבוננות פיסית ווירטואלית.

לי אדלקורט היא אחת מחוקרי הטרנדים המפורסמים בעולם. היא החלה את דרכה בחיזוי טרנדים אופנתיים, אך תחום עיסוקה פרץ כבר מזמן את גבולות עולם האופנה, וכיום הוא מקיף את העולם העסקי כולו. אדלקורט, ילידת 1950, הוכתרה לאחת מהאנשים בעלי ההשפעה הגדולה ביותר בעולם העיצוב, עד כדי העובדה שהמקטרגים בנושא חיזוי הטרנדים טוענים כי אדלקורט אינה חוזה את הטרנדים, אלא שתחזיותיה הן אלה שיוצרות את הטרנדים, בעקבות השפעתה הגדולה על החברות הגדולות בתעשייה העולמית. בתחזיות הטרנדים שהציגה לאחרונה אדלקורט היא מדברת על הרצון לשלב את מלאכת הכפיים הישנה והטובה בעולם העיצוב המתועש, בשיטות ייצור קטנות וחדשניות. מגמה נוספת שהיא מציינת קשורה בצורך להיאחז בתרבויות המקור המקומיות, כתגובת נגד לתרבות הגלובלית ההופכת את העולם העיצובי כיום לשטוח ולאחיד.

חברת "פנטון" היא חברה נוספת אשר נודעת בהשפעה הגדולה שלה על טרנדים. ההשפעה של "פנטון" קשורה לתחום הצבע. פנטון היא חברה לייצור צבעים לעולם הדפוס והטקסטיל. היא פיתחה שיטת התאמת צבעים באמצעות מניפה המעניקה למעצבים כלי להתאמה מרבית. עם השנים הפכה "פנטון" למרכז מחקר ללימוד הצבע. החברה מורכבת מאנשי מקצוע מעולם העיצוב, הפרסום, האמנות והחינוך, החוקרים את השפעתו של הצבע. מדי שנה מוציאה חברה זו חוברת טרנדים אשר מכילה מידע על אודות הצבע. החוברת נרכשת על ידי המעצבים והיצרנים המובילים בתחומי התעשייה השונים, ועל פיה נבנות קולקציות. מדי שנה מכריזה "פנטון" על צבע אחד מוביל המוכרז כצבע השנה. השנה היא הכריזה על צבע הנקרא "מרסלה" כצבע המוביל של 2015. צבע  "מרסלה" הוא שילוב של יין אדום עם חום, ואכן נוכחותו ניכרת השנה בקולקציות של החברות המובילות בתחומי האופנה, הקוסמטיקה, הפרסום ועיצוב הפנים.

בתערוכות העיצוב הגדולות בעולם ניתן למצוא את הפרשנויות של המעצבים לטרנדים המובילים. מדי שנה עוסקים המגזינים בעולם העיצוב במיפוי הטרנדים הנכונים לאותה שנה.

הטרנד הגיאומטרי הוא דוגמה אחת מני רבות של הטרנדים המובילים בעת האחרונה. הטרנד הגיאומטרי מלווה אותנו כבר מספר שנים ולפי התחזיות גם לא יעזוב אותנו בקרוב. צורות גיאומטריות שונות נראות על מסלולי תצוגות האופנה ובפריטים שונים: טקסטיל, רהיטים, אריחים, גופי תאורה, טפטים, תכשיטים ועוד. טרנד זה מתאפיין בקווים נקיים וברורים. הוא נובע מהסגנון המינימליסטי והוא מושפע מאוד מהסגנון הסקנדינבי.

תחום האופנה ותחום עיצוב הבית מושפעים זה מזה וניתן לראות השפעות הדדיות בשימוש משותף בצבעים, בטקסטורות, בסגנונות ובבדים. כמו באופנת הלבוש, גם בעיצוב הבית קיים כיוון סוחף שאליו נגררים רבים מאִתנו. אולם כאשר אנחנו מדברים על עיצוב הבית, כדאי שניישם את נושא הטרנדים בחוכמה וביעילות. בשונה מטרנדים בעולם האופנה, רהיטים שהיו עד לפני רגע טרנדיים, לא נוכל להסתיר בארון. כאשר אנו בונים או משפצים בית, כדאי שניקח בחשבון את נושא הטרנדים החולפים. רק מעטים מאיתנו ירצו לעצב את ביתם בהתאם לקצב האופנות המתחלפות. ולכן כמו תמיד, הסוד בעיצוב הוא המקום שאנו משאירים לטעם האישי שלנו ולטוויסט הקטן שאנחנו בוחרים להביא מעצמנו. ההצלחה בהכנסת תחושת הטרנדיות אל הבית היא השימוש במינונים הנכונים, והשילוב בין הפריטים הישנים והטובים ביחד עם הפריטים הטרנדיים והעכשוויים.