כותרת
> C;
1/1
תרבות ופנאי

הנסיך הקטן - ביקורת קולנוע

משגב | פורטל משגב תרבות ופנאיפורסם: 25.08.15 , 09:20ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
 

צייר לי חיוך

"הנסיך הקטן"

חובבי השושנה והנסיך מזכירים לי פאנטים קיצוניים יותר מאשר צרכני תרבות, בדרך שבה הם מהללים את כתב הקודש שלהם, שניתן לבני האדם לפני יותר משישים שנה.
מי שלוקח על עצמו לעבד לקולנוע יצירה כל כך קאנונית ומוכרת ראוי לדעתי להערצה, כי הסיכויים שלו לצאת מזה בשלום שואפים לאפס. בטח כשמדובר ב"הנסיך הקטן", שלא ממש ברור מה לעשות עם הסיפורים המתקתקים והפסאודו פילוסופיים שלו.
כמארק אוסבורן, הבמאי האמריקאי של "קונג פו פנדה" ניגש לעשיית הסרט הוא עשה בחירה חכמה כשהחליט להימנע מעשיית אילוסטרציה נאמנה לסיפור הקלאסי או הרחבה שלו, אלא ליצור וריאציה חופשית על הנושא, לספר סיפור שנולד בהשראת הדמויות והרעיונות של המקור.
גיבורת הסרט היא ילדה לאם חד הורית, פרפקציוניסטית בלתי נסבלת וחסרת רגישות, שמאלפת את בתה לחיי קריירה מתוכננים מראש. כשיום אחד הילדה מתוודעת לשכנה הקשיש, טייס לשעבר והרפתקן לנצח, היא נסחפת לסיפוריו אודות הנסיך הקטן. קטעים בודדים מהספר מפציעים לאורך הסרט, מבליחים לרגע, מעניקים למקור נופח של אגדת עם עתיקה. הסרט החדש הוא פחות על הנסיך והטייס ויותר על האהבה האדירה של האנשים לסיפור הפשוט הזה ועל במקום המיוחד שהוא תופס אצל מי שנכבש בקסמיו.
זאת הברקה נהדרת, הרי המקום הכמעט מקודש שיש לספר הזה בלבבות האנשים גדול בהרבה מהטקס עצמו, והוא מה שהופך את היצירה לכל כך נוכחת ומשמעותית בתרבות שלנו. הילדה הקטנה, גיבורת הסרט, מוצאת בערימה של מטבעות חלודות את דמויות הנסיך, השועל והשושנה. היא עוד לא יודעת מה משמעותן, אך כבר מרגישה באופן אינטואיטיבי שמשהו נפלא מסתתר מאחוריהן. היא כבר מוכנה להתאהב. וזה בעצם כל הסיפור של הנסיך הקטן.
ההצלחה של הסרט לא מוחלטת. יש פה גוונים סכריניים, סינטטיים וגנריים שמטשטשים את הצבעים המורכבים והעדינים יותר, כמעט חונקים את היצירה כולה. למזלנו, הם דוהים אל מול העוצמה האמתית של הסרט שנמצאת בעולם הדמדומים שאליו יוצאת הילדה בחיפוש אחר הנסיך, כדי להציל אותו מפלנטה חשוכה של שגרה שוחקת. יש משהו תמים ומתוק שאי אפשר לסרב לו בדמויות והרעיונות הקלאסיים של הנסיך הקטן שמקבלים חיים חדשים בזכות דאגה של ילדה קטנה. זה לא מתוחכם מדי, אבל בהחלט נאמן לנשמה של הספר. המוסיקה משגעת, חלק מהדימויים מרהיבים וגאוניים לגמרי והאהבה שיש בסרט למקור חשופה וכובשת. אם מינון גבוה של סוכר לא מפריע לכם, אתם לא תתקשו להיסחף פנימה עם כל המשפחה ולהתערסל בסרט עם חיוך מטופש של אושר.