מראשית עבודתם במושבה, נאבקו העולים מתימן לשיפור מצבם ונעזרו בכל מי שהיה מוכן לסייע להם במושבה ומחוצה לה. למזלם, חדרה הקטנה הייתה למרכז חשוב של הפועלים בעלייה השנייה ורבים מן האישים המרכזיים עשו את צעדיהם הראשונים בארץ בעבודה במקום. חדרה הייתה למקום ההכשרה של התנועה הקיבוצית. כך אירע שרבים מבוני הקבוצות והקיבוצים למדו את אומנותם משכירי היום התימנים שישבו קבע במקום.כך נוצר שיתוף פעולה בין הפועלים האשכנזים לבין הפועלים התימנים במסגרת המאבק המעמדי לקיום ולשכר מול האיכרים. כמה מן הפועלים עזרו לתימנים במסירות רבה ויצרו איתם קשרים אישיים, קשרים שהייתה בהם הערכה הדדית וחיבה. הפועלים סייעו רבות לקליטתם של התימנים ופרסמו את המידע על מצבם בעיתוניהם. אולם גם ביחסים אלה היו עליות ומורדות. כאשר נראה היה לתימנים שוועד הפועלים משתף פעולה עם "בעלי הבתים", לא היססו להיבדל מהם ואף שבתו לבדם. התימנים גם כתבו בעצמם בעקביות אל המשרד הארצישראלי, חברת "עזרא"(של יהודי גרמניה) וגורמים נוספים, בארץ ומחוץ לה.
למרות התחלואה הגבוהה, התמותה והתנאים הקשים, היו התימנים חלק נכבד מהאוכלוסייה בחדרה. בקיץ 1912 הגיע מספרם לכ-50 משפחות ובהן כ-200 נפשות. בשנים 1916- 1918 היו בחדרה 172 תימנים – כשליש מהאוכלוסייה. מספרם ירד לאחר הכיבוש הבריטי עקב מגפת "השפעת הספרדית". במגיפה זו מתו 21 מהם ומספרם ירד ל- 152 נפשות בלבד בנובמבר 1918.
המפגש בין תרבות אנשי המושבה הוותיקים לבין התרבות שהביאו איתם העולים מתימן התקיים מלכתחילה בתנאים של חוסר שוויון, כאשר הקולטים היו בעלי היכולת והשליטה בכל המשאבים ואילו הנקלטים נמצאו במצב קשה מאוד, הן מבחינת החומר והן מבחינת הקשיים הנפשיים הכרוכים בכל הגירה מארץ לארץ. השוני הקיצוני שבין התרבויות הגדיל עוד יותר את הפערים שהיו ממילא. אומנם הייתה תפיסה כוללת של קיבוץ גלויות ושל סולידריות על בסיס הזהות היהודית המשותפת, הזהות שכל הצדדים היו שותפים לה, אך היא הייתה עמומה מאוד ולא היה בה כדי להקל על הניגודים שהתגלו במציאות. למעשה, כפי שתואר כבר, היוזמה לעידוד עלייתם של היהודים מתימן נבעה מצרכים מעשיים וניתן לומר שהם הובאו כדי לשמש כפועלים במלחמה על העבודה, ולא מתפיסת עולמם של הקולטים – האיכרים במושבות והפועלים.
העלייה לארץ והפיזור של התימנים למושבות ערערו את כל מערכת היחסים המסורתית בתוך המשפחות, בין תושבי כפרים, ערים ואזורים שונים. בכל מושבה נוצרה קבוצה של "תימנים" שלא הייתה ביניהם כל לכידות בארץ מוצאם, ואילו בארץ כל מה שהיה משותף להם היה היותם שונים מכל האחרים. ייתכן שמצב עניינים זה מסביר במידה מסוימת את ריבוי המחלוקות ואת ההכרח להיזקק לפעמים למגשרים חיצוניים. בנוסף לכך, היצירה המלאכותית של קבוצות "תימנים" אלו והמפגש עם התרבות הקולטת ערערו את האיזונים ואת הבלמים של החברה התימנית המסורתית בכל התחומים ובהם היחסים בין הדורות, היחסים בין גברים לנשים, ומידת ההקפדה על מצוות הדת, החינוך ואורחות החיים במשפחה ובקהילה.
בחברה מסורתית, כמו החברה היהודית בתימן, שהושפעה מטבע הדברים מהחברה המוסלמית שבתוכה חיה במשך דורות, מעמד הגבר והאישה היה מוּבְנֶה מראש. השליטה בנשים באה לידי ביטוי בנישואים בגיל צעיר, בהיעדר ידיעת קרוא וכתוב, בכפיפות מלאה לגבר, בלבוש המסורתי ובכל אורחות החיים. אולם בתוך החברה המסורתית היו מתחים ואלו התפרצו כאשר משברי הקליטה בארץ רופפו את מכבש השליטה המסורתית ואפשרו להם להתפרץ.
עמדתם הבסיסית של האיכרים והפועלים הייתה שהתרבות שהם השתייכו אליה ("הקולטורה האירופית" – תרבות מזרח אירופאית בבסיסה שהשתנתה בהדרגה עם יצירתה של תרבות "ארצישראלית"), הייתה "התרבות" שאליה יש לשאוף ולקדם את הנקלטים, ואילו התימנים עצמם היו "פראים" והתרבות שהביאו עימם הייתה "פרימיטיבית". לפיכך קו היעד שהציבו הקולטים לנקלטים היה להפוך לבני דמותם בכל פרט ותג. אולם מימוש קו יעד זה היה כרוך מבחינת התימנים באובדן זהותם העצמית והיה בלתי אפשרי בכל מקרה. אולם מעבר לכך ולמרות התנאים הקשים, נאבקו התימנים בכל דרך על שמירת זהותם העצמית ודחו ככל יכולתם את "הקולטורה האירופית". הם הסתגרו מרצון ונאבקו על שימור אורחות חייהם גם בתחום הדתי וגם כלפי מי שקרא תיגר בתוך הקהילה על המוסכמות, ובין היתר פעלו נגד נטייתן של הנשים הצעירות לנצל את ההזדמנות ולפרוק את עול הדיכוי המסורתי שבו היו נתונות.
החלוץ והסופר צבי לבנה (ליברמן) הוקסם מהתימנים וביטא בדבריו גישה "רומנטית" עם אהדה כלפיהם ויכולת לראות את הייחוד שבהם:"...קסמו לי במיוחד התימנים...מניין נועם לשון והליכות אלו שלהם? שמתי לב במיוחד לחריצות שלהם בעבודה, לזריזותם. אמנם 'פרימיטיביים' אך כמעט כולם יודעי קרוא וכתוב, תורנים ולמדנים. בגדיהם – סחבות מזוהמות, אך לרבים מהם תכשיטי כסף וזהב...ציוניותם נובעת ממקור אחר אולי, אך רְאֵה כמה נאמנים הם ומסורים. אכן טיפוס מיוחד במינו, מושך ומלבב. לעִתים הרגשתי כאילו נתגלה לי אח אובד אחד שבא ממרחקים" ׁ(לבנה, מחיי הפועלים, עמ' 20). צמדי הניגודים בדבריו מעידים על אורות וצללים בגישתו אליהם, אך בסופו של דבר, הרגיש שהם "אח אובד" שבא ממרחקים של מקום וזמן.
בניית השכונה, עיבוד החלקות הקטנות בקרבת הבתים ויציאת הנשים לעבודה הובילו לשינויים בתוך החברה התימנית. הנשים השתלבו בעבודה והושפעו מהאווירה הכללית במושבה, הן בהופעתן החיצונית, הן בסיגול השפה העברית והן בשאיפתן להשתחרר מהשעבוד שבו היו נתונות. כך תיאר צבי לבנה: "הנשים נכנסו אף הן למעגל העבודה השכירה, החליפו את שמלות תימן ואת המכנסיים הצרים והארוכים בשמלות אירופאיות פשוטות ההולמות את גזרתן הדקה, ואף החלו לדבר עברית תוססת. האווירה הכללית במושבה ובציבור הפועלים הניעה את התימניות להשתחרר מתחושת השעבוד לבעליהן, ואף מכות מידי הבעלים אין הן מקבלות מעתה בהכנעה אלא מתקוממות ומוחות בתוקף. אולם עם כל ההתקדמות נשארה "נחליאל" התימנית עולם בפני עצמו, עם אורח חיים והווי מיוחדים. אישה 'נקנית' עוד בכסף ורבים המקרים של נישואי ילדות בנות שלוש עשרה" (לבנה, מחיי הפועלים, עמ' 45).
לבנה פגש ילדה בת 12 ולהפתעתו התברר לו שהייתה נשואה מזה 3 חודשים ועבדה לפרנסתה. כאשר הביע את תמיהתו, השיב לו אחיה: "למה קטנה? בת שתים עשרה. אצלכם ה'שכנאזים' מתחתנים כשאתם זקנים. יוצאים לתרבות רעה, מטיילים יחד לפני החתונה. בחיי, זה לא טוב, אסור, עבירה גדולה". ההתגוננות בפני השינוי נעשתה על ידי האשמת האשכנזים בהתנהגות שלא הייתה מוסרית ובהשפעה רעה על אחרים. התימנים כעסו על ה"שכנאז" (האשכנזים) כי "בגללכם סרות נשינו מן הדרך הישרה". בתימן האישה לא שוחחה עם גבר זר, כיבדה את בעלה ופחדה ממנו ואילו בארץ, כך טענו, שאפו התימניות להיות כמו האשכנזיות: "גבירות, כאשכנזיות, מתגנדרות ומרבות שיחה עם גברים זרים". מבחינתו של התימני, חיקוי הנשים האשכנזיות היה מדרון חלקלק: "היום היא מקשטת עצמה כאשכנזייה, מדברת אל גברים, ומחר תצא לרקוד עמם כדרך הבחורות שלכם וכפשע מכאן אל החטא" (לבנה, מחיי הפועלים, עמ' 46).
המשבר הקשה באורחות החיים והשלכותיו על היחסים שבין גברים לנשים בא לידי ביטוי בעוצמה ובבהירות מרתקים ברומן "אהבה ואיבה", כפי שיתואר להלן.
>העסקים שלנו
- >אגודות ארגונים ומוסדות
- >אומנות
- >אופטיקה
- >אירועים
- >ביגוד ואופנה
- >בעלי חיים
- >בתי קפה ומסעדות
- >חוגים
- >אטרקציות
- >בתי דפוס וגרפיקה
- >דיאטה ותזונה
- >הובלות
- >הריון ולידה
- >השכרה ומכירת רכב
- >חברות הסעות
- >חברת הובלות
- >חוות סוסים
- >חנויות טבע
- >חנויות יד שניה
- >חנויות ספרים
- >גינון וחקלאות
- >כח אדם, אבטחה וניקיון
- >גמלאים
- >גריל
- >גרירה וחילוץ
- >דולה ומלווה ללידה
- >הסרת קעקועים בלייזר
- >הסתדרות המורים
- >הפעלות לבתי ספר
- >הפעלות לימי הולדת
- >חנות קפה
- >טאבון
- >טבק ונרגילות
- >טוטו, פיצוציות, קיוסקים וחנויות נוחות
- >טיולים ותיירות
- >טיפוח ויופי
- >טכנאים ותיקונים
- >יד שנייה
- >יודאיקה
- >ייעוץ שיווקי
- >ילדים ותינוקות
- >יקבים ומבשלות
- >כח אדם, אבטחה ושירותי ניקיון
- >לבית ולמשרד
- >לימודי אנגלית
- >לימודי חשבון
- >מאמנים
- >מדיה ופרסום
- >מדריכי טיולים
- >מהנדסים
- >מובילים
- >מוזיקה וסאונד
- >מולטימדיה ושולחנות משחק
- >מוסכים / טיפול לרכב
- >מוצרי חשמל
- >מורה לשחייה
- >מורים לנגינה
- >מורים לנהיגה
- >מורים פרטיים
- >מחשבים ותקשורת
- >מיגון לרכב
- >מיסטיקה, נומרולוגיה ואסטרולוגיה
- >מכבסות
- >מכונות קפה
- >מכירת רכבים וליסינג פרטי
- >מכירת שעונים
- >מכללות
- >מספרות ועיצוב שיער
- >מרכזי מזון
- >מרכזי קניות
- >משלוחים
- >משתלות
- >מתחם גלובוס מקס
- >מתחם רמי לוי - היוצרים
- >מתחם שופרסל -מרכז רבין
- >מתנות
- >ניהול עסקים
- >נקיון בנייני מגורים
- >סטודיו לעיצוב
- >סטיילינג אישי
- >סלולר
- >ספורט
- >עורכי דין
- >עיצוב אופנה
- >עיתונות
- >פאבים ובארים
- >פיננסים
- >חוגים מיוחדים
- >פסיכולוגים ומטפלים
- >אספנות
- >פרחים ומשתלות
- >בישול
- >בית חכם
- >בתי בד
- >צילום
- >צילומי הריון
- >צילומי משפחה
- >צימרים ומלונות
- >קבוצות נטוורקינג
- >קולנוע
- >קורסים ולימודים
- >קטורת ואבני חן
- >קמין / קמינים
- >קמפינג
- >קעקועים ופירסינג
- >רהיטים
- >ריסוס והדברה
- >רפואה ומרפאות
- >רשת המתנ"סים בכרמיאל
- >שיפוצים ובעלי מלאכה
- >שירות לוועדי בתים
- >שליכטה, צבעים וציפויים לבית
- >שמלות ערב
- >תחנות דלק
- >תיווך ונדל"ן
- >תיקון שעונים
- >תכשיטים
- >תנורי ארובה
- >תנורים
- >תעשייה ומפעלים
- >ימי גיבוש
- >ימי כיף
- >סדנאות
- >EMS
- >אימונים אישיים
- >בדיקת PV סולארי
- >בחירות בנהריה 2018
- >בחירות מקומיות
- >דרושים
- >הוראה מתקנת
- >הכנה לכיתה א
- >חבילות ושי
- >חוגים לנוער
- >חנות משקאות
- >טיפול בקשב וריכוז
- >ייצור לוחות חשמל
- >כח אדם
- >כיבוי אש
- >לימודי משחק
- >לימודים פרטיים
- >מסאג
- >ניקיון בגובה
- >סט לבר מצווה
- >תיאטרון
- >תכשיטי קבלה
- >גידול צמחים ביתי
- >דודי חשמל, דודי שמש, קולטים
- >מתחם דהן
- >גנרטורים למכירה ולהשכרה
- >מלגזות
- >מטבחים
- >פרגולות אלומיניום
- >גדרות אלומיניום
- >דקים סנטטים
- >דקים
- >מטבחים
עתיקות בחדשות וביניהן - אהבה ואיבה (חלק ד')
אולי יעניין אותך גם
פסח במוזאון קסטל
מראשית עבודתם במושבה, נאבקו העולים מתימן לשיפור מצבם ונעזרו בכל מי שהיה מוכן לסייע להם במושבה ומחוצה לה. למזלם, חדרה הקטנה הייתה למרכז חשוב של הפועלים בעלייה השנייה ורבים מן האישים המרכזיים עשו את צעדיהם הראשונים בארץ בעבודה במקום. חדרה הייתה למקום ההכשרה של התנועה הקיבוצית. כך אירע שרבים מבוני הקבוצות והקיבוצים למדו את אומנותם משכירי היום התימנים שישבו קבע במקום.
> קרא/י עוד
תערוכת "מסע אופטימי"
מראשית עבודתם במושבה, נאבקו העולים מתימן לשיפור מצבם ונעזרו בכל מי שהיה מוכן לסייע להם במושבה ומחוצה לה. למזלם, חדרה הקטנה הייתה למרכז חשוב של הפועלים בעלייה השנייה ורבים מן האישים המרכזיים עשו את צעדיהם הראשונים בארץ בעבודה במקום. חדרה הייתה למקום ההכשרה של התנועה הקיבוצית. כך אירע שרבים מבוני הקבוצות והקיבוצים למדו את אומנותם משכירי היום התימנים שישבו קבע במקום.
> קרא/י עוד
התערוכה "זוויות וחיבורים"
מראשית עבודתם במושבה, נאבקו העולים מתימן לשיפור מצבם ונעזרו בכל מי שהיה מוכן לסייע להם במושבה ומחוצה לה. למזלם, חדרה הקטנה הייתה למרכז חשוב של הפועלים בעלייה השנייה ורבים מן האישים המרכזיים עשו את צעדיהם הראשונים בארץ בעבודה במקום. חדרה הייתה למקום ההכשרה של התנועה הקיבוצית. כך אירע שרבים מבוני הקבוצות והקיבוצים למדו את אומנותם משכירי היום התימנים שישבו קבע במקום.
> קרא/י עוד
פסח במוזאון קסטל
מראשית עבודתם במושבה, נאבקו העולים מתימן לשיפור מצבם ונעזרו בכל מי שהיה מוכן לסייע להם במושבה ומחוצה לה. למזלם, חדרה הקטנה הייתה למרכז חשוב של הפועלים בעלייה השנייה ורבים מן האישים המרכזיים עשו את צעדיהם הראשונים בארץ בעבודה במקום. חדרה הייתה למקום ההכשרה של התנועה הקיבוצית. כך אירע שרבים מבוני הקבוצות והקיבוצים למדו את אומנותם משכירי היום התימנים שישבו קבע במקום.
> קרא/י עוד
תערוכת "מסע אופטימי"
מראשית עבודתם במושבה, נאבקו העולים מתימן לשיפור מצבם ונעזרו בכל מי שהיה מוכן לסייע להם במושבה ומחוצה לה. למזלם, חדרה הקטנה הייתה למרכז חשוב של הפועלים בעלייה השנייה ורבים מן האישים המרכזיים עשו את צעדיהם הראשונים בארץ בעבודה במקום. חדרה הייתה למקום ההכשרה של התנועה הקיבוצית. כך אירע שרבים מבוני הקבוצות והקיבוצים למדו את אומנותם משכירי היום התימנים שישבו קבע במקום.
> קרא/י עוד
התערוכה "זוויות וחיבורים"
מראשית עבודתם במושבה, נאבקו העולים מתימן לשיפור מצבם ונעזרו בכל מי שהיה מוכן לסייע להם במושבה ומחוצה לה. למזלם, חדרה הקטנה הייתה למרכז חשוב של הפועלים בעלייה השנייה ורבים מן האישים המרכזיים עשו את צעדיהם הראשונים בארץ בעבודה במקום. חדרה הייתה למקום ההכשרה של התנועה הקיבוצית. כך אירע שרבים מבוני הקבוצות והקיבוצים למדו את אומנותם משכירי היום התימנים שישבו קבע במקום.
> קרא/י עוד
צבעי הסוואה חומר|יופי|רגש
מראשית עבודתם במושבה, נאבקו העולים מתימן לשיפור מצבם ונעזרו בכל מי שהיה מוכן לסייע להם במושבה ומחוצה לה. למזלם, חדרה הקטנה הייתה למרכז חשוב של הפועלים בעלייה השנייה ורבים מן האישים המרכזיים עשו את צעדיהם הראשונים בארץ בעבודה במקום. חדרה הייתה למקום ההכשרה של התנועה הקיבוצית. כך אירע שרבים מבוני הקבוצות והקיבוצים למדו את אומנותם משכירי היום התימנים שישבו קבע במקום.
> קרא/י עוד
"אור בחושך" - תערוכה מתפתחת של אופירה ורה אבישר
מראשית עבודתם במושבה, נאבקו העולים מתימן לשיפור מצבם ונעזרו בכל מי שהיה מוכן לסייע להם במושבה ומחוצה לה. למזלם, חדרה הקטנה הייתה למרכז חשוב של הפועלים בעלייה השנייה ורבים מן האישים המרכזיים עשו את צעדיהם הראשונים בארץ בעבודה במקום. חדרה הייתה למקום ההכשרה של התנועה הקיבוצית. כך אירע שרבים מבוני הקבוצות והקיבוצים למדו את אומנותם משכירי היום התימנים שישבו קבע במקום.
> קרא/י עוד
"מארגים" – האמנית עליזה בורשק בתערוכת יחיד
מראשית עבודתם במושבה, נאבקו העולים מתימן לשיפור מצבם ונעזרו בכל מי שהיה מוכן לסייע להם במושבה ומחוצה לה. למזלם, חדרה הקטנה הייתה למרכז חשוב של הפועלים בעלייה השנייה ורבים מן האישים המרכזיים עשו את צעדיהם הראשונים בארץ בעבודה במקום. חדרה הייתה למקום ההכשרה של התנועה הקיבוצית. כך אירע שרבים מבוני הקבוצות והקיבוצים למדו את אומנותם משכירי היום התימנים שישבו קבע במקום.
> קרא/י עוד
תערוכה זוגית "אלף צבע ורגש"
מראשית עבודתם במושבה, נאבקו העולים מתימן לשיפור מצבם ונעזרו בכל מי שהיה מוכן לסייע להם במושבה ומחוצה לה. למזלם, חדרה הקטנה הייתה למרכז חשוב של הפועלים בעלייה השנייה ורבים מן האישים המרכזיים עשו את צעדיהם הראשונים בארץ בעבודה במקום. חדרה הייתה למקום ההכשרה של התנועה הקיבוצית. כך אירע שרבים מבוני הקבוצות והקיבוצים למדו את אומנותם משכירי היום התימנים שישבו קבע במקום.
> קרא/י עוד
תערוכת יחיד לאמנית טלי פרחי
מראשית עבודתם במושבה, נאבקו העולים מתימן לשיפור מצבם ונעזרו בכל מי שהיה מוכן לסייע להם במושבה ומחוצה לה. למזלם, חדרה הקטנה הייתה למרכז חשוב של הפועלים בעלייה השנייה ורבים מן האישים המרכזיים עשו את צעדיהם הראשונים בארץ בעבודה במקום. חדרה הייתה למקום ההכשרה של התנועה הקיבוצית. כך אירע שרבים מבוני הקבוצות והקיבוצים למדו את אומנותם משכירי היום התימנים שישבו קבע במקום.
> קרא/י עוד
חנוכה חנוכה חג יפה כל כך
מראשית עבודתם במושבה, נאבקו העולים מתימן לשיפור מצבם ונעזרו בכל מי שהיה מוכן לסייע להם במושבה ומחוצה לה. למזלם, חדרה הקטנה הייתה למרכז חשוב של הפועלים בעלייה השנייה ורבים מן האישים המרכזיים עשו את צעדיהם הראשונים בארץ בעבודה במקום. חדרה הייתה למקום ההכשרה של התנועה הקיבוצית. כך אירע שרבים מבוני הקבוצות והקיבוצים למדו את אומנותם משכירי היום התימנים שישבו קבע במקום.
> קרא/י עוד
פורטל משגב לינק
כל הזכויות שמורות לפורטל כרמיאלי בע"מ ©