כותרת
> C;
1/1
תלמידים ונוער

התנהגויות מסוכנות בקרב בני נוער במשגב – חלק ג' (אחרון)

משגב | פורטל משגב תלמידים ונוערפורסם: 24.11.15 , 09:59ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
כתב את סדרת המאמרים בנושא: אדם גורן – מנהל מחלקת ילדים ומוערך במרכז הקהילתילאחר פריסת התמונה בנושא התנהגויות מסוכנות של בני הנוער ותפקידם ומקומם של ההורים בהתמודדות עם התנהגויות מסוכנות, נתמקד בחלק השלישי ביעד שלנו:
 
יצירת מרחב התבגרות קהילתי מפוקח ובטוח
מחלקת הנוער עוסקת רבות בתרבות השתייה והבילוי של בני הנוער, בשיתוף עם גורמים נוספים במועצה. כיוון שמדובר בתופעה תרבותית רחבה וארוכת שנים, אנו מבינים כי הדרך להפחתת היקפיה וצמצום ממדי הסיכון כרוכה בתהליך חינוכי וקהילתי ארוך, סיזיפי, ומורכב.
אנסה להציע מספר עקרונות מנחים אשר עליהם ניתן לבסס תהליך משמעותי להתמודדות עם המצב הקיים:
 
מעורבות הורית – מימוש האחריות והסמכות בבית: 
בבסיס הדיון באפשרויות ליצירת מרחב מוגן עומדת ההבנה כי ההורה הוא האחראי הראשון והמרכזי לשלומו ולבטחונו של הילד בכל שעות היממה ובכל מרחבי החינוך והפנאי. הגורמים השונים המקיפים את המתבגרים (רכזי הנוער ביישובים, המורים בביה"ס, המאמנים בנבחרות הספורט, החברים לקבוצת השווים), משמשים כשחקנים משמעותיים בתהליכי ההתבגרות והחִבְרוּת של בני הנוער במשגב, אך אינם מחליפים בשום מצב את ההורים!
בני הנוער עומדים בכל יום בפני עשרות צמתים מאתגרים שבהם הם נדרשים לקבל החלטות. בתוך תהליך קבלת ההחלטות בולט מרכיב דומיננטי המאפיין במידה רבה את גיל ההתבגרות – הצורך בגיבוש "האני העצמי", תוך בחינה מתמדת של מקומו של המתבגר אל מול מעגלי השייכות החברתיים והתרבותיים המקיפים אותו. בהקשר שבו אנו עוסקים יש לדעת כי ברוב המכריע של ההתנהגויות המסוכנות מעורבים מספר בני נוער (קבוצות קטנות עד עשרות ומאות). כיוון שכך, ברור כי הלחץ החברתי המופעל על כל המשתתפים בסיטואציה משחק תפקיד חשוב מאין כמוהו בתהליך קבלת ההחלטות של כל אחד מהנוכחים.
תחת ההבנות הללו הולכת ומתחדדת החשיבות של מעורבות ההורים. היות שבמרבית המקרים הסיטואציה המסוכנת מתרחשת בזירה שבה עולם המבוגרים אינו נוכח באופן פיסי, נדרשים ההורים לצייד את ילדיהם בכלים להתמודדות עם הסיטואציה החברתית.
בשנים האחרונות קיימנו תהליך למידה בסיוע אנשי מקצוע העוסקים בתחום ההתנהגויות המסכנות. להלן מספר הצעות אופרטיביות לפעולה מצד הורים מעורבים:
א. שיחה מקדימה, "הצקה טלפונית" ומפגש בסיום האירוע: למרות ההתנגדות הצפויה מצד המתבגרים, חשוב לשוחח עם ילדיכם לפני כל יציאה למסיבה או לאירוע חברתי. יש להעלות מצבי סיכון אפשריים ולדון באפשרות הבחירה העומדת בפניהם בכל זמן נתון. חשוב לחזור ולהזכיר כי איש אינו רשאי להכריח את בני הנוער לעשות דברים בניגוד לרצונם ולכן האחריות והזכות לבחור מוטלת עליהם.
חשוב לדרוש מבני הנוער להיות זמינים ולהתקשר פעם או פעמיים במהלך הלילה כדי לעדכן שהעניינים בשליטה. שיחה שכזו תרגיע אתכם ותדרוש מהנערים ל"הישאר מפוקסים".
חשוב ביותר! לפגוש את המתבגרים כשהם חוזרים מהאירוע, גם אם מדובר בשעות הקטנות של הלילה. הידיעה כי אבא או אימא מחכים בבית שומרת על הילדים במצב של אחריות בסיסית למצבם ומעבירה מסר חד משמעי של דאגה ואכפתיות. הורים המאפשרים לילדיהם ללכת לישון אצל חברים בסיום מסיבה ,ישוחחו לפני כן עם אחד ההורים של הנער המארח ויוודאו כי אחד ההורים פוגש את הילדים עם הגעתם הביתה, ובמידת הצורך מתקשר לעדכן בנוגע למצבו של הילד המתארח. אנו פוגשים בסיום מסיבות חבורות גדולות של נערות ונערים אשר הולכים יחד – לעיתים ישנים במועדוני נוער ולעיתים נזרקים בתחנת אוטובוס או בזולה אקראית עד לשעות הבוקר ולהתפכחות מחגיגת השתייה.
ב. זמינות ופניות בזמן אמת: לא פעם אנו נתקלים בבני נוער אשר מזהים סיטואציה בעייתית ובוחרים לפרוש לרגע ממוקד ההתרחשות ולהתקשר להוריהם. בחלק מהפעמים ההורה ירגיע וייעץ ולעיתים יגיע לאסוף את הילד ממקום המפגש ובמידת הצורך גם להזעיק התערבות של גורמים נוספים כדי למנוע הידרדרות מסוכנת. ב-100% מהמקרים שבהם בחרו נערים להתקשר להוריהם קדמה לשיחת הטלפון שיחה ביתית שבה הובהר לנער כי ההורה זמין ופנוי עבורו בכל רגע. תחושת המוגנות של בני הנוער אינה תלויה בהכרח בנוכחות פיסית של מבוגר במקום. הביטחון של מתבגרים בהוריהם מתבסס על הידיעה כי הם יהיו שם בשבילם בדיוק ברגע שבו יזדקקו להם. זו לחלוטין בחירה של כל הורה והורה – האם להעמיד את עצמו לרשותו של הילד או לבחור באפשרות הקלה – לעצום עין ולהירדם – תרתי משמע, כמובן.
ג. בירור פרטים מקדימים בנוגע לאופי האירוע: מומלץ "לתחקר" את ילדיכם טרם יציאתם מהבית – האם המסיבה מוכרת ומאושרת ע"י גורם מוסמך (מחלקת נוער? ועדת הנוער ביישוב? ועד היישוב?), במידה שנפגשים לבילוי חברתי – היכן נפגשים? האם יש מבוגר בקרבת מקום? מי זמין במקרה הצורך למתן מענה או עזרה?
"תופעת הבתים הריקים" היא אחת התופעות הנפוצות והבעייתיות! במידה שילדכם הולך לבילוי "בבית ריק" כדאי לשוחח עם ההורים המארחים ולוודא כי הם מאשרים את המפגש. מומלץ לדבר עם חבר ביישוב שבו מתארחים הנערים ולבקש מהם לקפוץ לדקה כדי לוודא שהכול מתנהל שם כשורה.
כמובן שגם במקרים כאלה חשוב להיות בקשר עם ילדיכם בזמן האירוע, עד חזרתם הביתה.
ד. "רשת חברתית" של הורים: במספר יישובים פגשנו קבוצות של הורים אשר הקימו מעין "רשת חברתית" של הורי השכבה. באמצעות שיח מתמשך קובעים ההורים יחד גבולות גזרה ומתאמים ציפיות בנוגע לאפשרויות הבילוי של ילדיהם, שעת החזרה הביתה, חידוד משותף של מסרים והעברת מידע בזמן אמת. הכלים הטכנולוגיים כיום פשוטים וזמינים ופתיחת קבוצת וואטס-אפ להורי השכבה עשויה לסייע מאוד בהעברת מידע ובחידוד משותף של הכללים. חשוב שלא להסתפק רק במהלך שכזה ולקיים מפגש אחד או סדרת מפגשים במטרה להגיע להסכמות משותפות למכסימום הורים, וכמובן לדאוג לתווך את ההסכמות לילדים.
ה. "הורים ערים" – סיירת הורים יישובית: בשנים האחרונות פועלות סיירות הורים ביישובים רבים ברחבי הארץ. גם במשגב פועלות בהצלחה קבוצות הורים מתנדבים במספר יישובים. מהלך זה נועד להעביר מסר ברור לבני הנוער – "האחריות ההורית איננה מסתיימת בעשר בלילה". במרבית היישובים שבהם פועלת סיירת הורים לאורך זמן למדו בני הנוער לקבל ואף להעריך את נוכחות ההורים ואת העובדה שהם משקיעים מזמנם בכדי לבסס מרחב קהילתי בטוח יותר. למרות שבתחילת הדרך צפויות התנגדויות מצד בני הנוער, ועל אף תשלומי המחיר הברורים (זמן, עייפות, שחיקה) המהלך מוכיח את עצמו בכל יישוב שבו נרשמת התמדה. יתרה מזו, סיירת ההורים מהווה במקרים רבים פלטפורמה ליוזמות ולמפגשים קהילתיים נוספים.
 
לסיכום: 
נגענו על קצה המזלג ב"תרבות השעמום" של בני הנוער במשגב ובנגזרות המסוכנות שלה. עסקנו בממד אחד של התמודדות אפשרית עם האתגרים. ברור לגמרי כי הדרך לביסוס מרחב קהילתי בטוח להתבגרות עבור בני הנוער במשגב מחייבת שותפות ואחריות של כלל הגורמים ובראשם קהילת ההורים, אנשי החינוך והמקצוע ומקבלי ההחלטות ביישובים ובמועצה.
בחרתי להאיר את תפקידם של ההורים בהתמודדות עם התופעות כיוון שאני מאמין שבכל מצב ובכל תנאי הורה מעורב ואחראי מצמצם משמעותית את הסיכוי לחשיפת ילדו לסיכונים. 
מחלקת הנוער במשגב ממשיכה לעסוק בפיתוח תרבות נוער חיובית. תרבות זו מתבססת על קודים של אוטונומיה, יצירה, אחריות וערבות הדדית. הקשר והשותפות עם ההורים במשגב מהווים בסיס לכל תהליך חינוכי ולכל פעולה, ולכן נשמח מאוד לקבל התייחסויות לדברים שנכתבו ובעיקר למציאות שאותה אתם, ההורים, פוגשים מדי יום בבית. 

נועה צוק:
אני רוצה להודות מאוד לאדם גורן שנענה בחיוב ובמהירות לכתוב את שלושת הטורים האחרונים בנושא כה חשוב זה.
אם יש לכם הערות, מחשבות או רעיונות שיכולים לתמוך את העשייה של מחלקת הנוער ובתיה"ס, נשמח אם תפנו אליי או לאדם גורן. להערות ולהארות: adam@misgav.org.il
אולי יעניין אותך גם
מי לה סי תחרות לכלי נגינה מס' 4
כתב את סדרת המאמרים בנושא: אדם גורן – מנהל מחלקת ילדים ומוערך במרכז הקהילתי
מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, הסמנ"כל לבינוי ולפיתוח תמיר בן משה ומנהלת המחוז ד"ר אורנה שמחון ערכו היום ביקור במערכת החינוך במשגב כאורחי המועצה
כתב את סדרת המאמרים בנושא: אדם גורן – מנהל מחלקת ילדים ומוערך במרכז הקהילתי
ארוחה חמה במסגרת תכנית ההזנה המשותפת למשרד ולרשויות
כתב את סדרת המאמרים בנושא: אדם גורן – מנהל מחלקת ילדים ומוערך במרכז הקהילתי
פותחים את השנה בתוכנית "עמיתי דילר" של "שותפות ביחד כרמיאל – משגב - פיטסבורג"
כתב את סדרת המאמרים בנושא: אדם גורן – מנהל מחלקת ילדים ומוערך במרכז הקהילתי
'יום המורה' תשע'ט להוקרת רבבות עובדי ההוראה
כתב את סדרת המאמרים בנושא: אדם גורן – מנהל מחלקת ילדים ומוערך במרכז הקהילתי
צפון : מעצימים את ערך המצוינות והחשיבה ההמצאתית בפריפריה הגיאו –חברתית
כתב את סדרת המאמרים בנושא: אדם גורן – מנהל מחלקת ילדים ומוערך במרכז הקהילתי
משרד החינוך מרחיב את השקיפות לציבור
כתב את סדרת המאמרים בנושא: אדם גורן – מנהל מחלקת ילדים ומוערך במרכז הקהילתי
תלמידים מכרמיאל ומשגב השתתפו בתחרות יצירה המרכז ללימודי השואה בפיטסבורג
כתב את סדרת המאמרים בנושא: אדם גורן – מנהל מחלקת ילדים ומוערך במרכז הקהילתי
גיא בר חיים בת ה-18 ילידת העיר מככבת בימים אלה בפרוייקט שיצא נגד האלימות ברשת
כתב את סדרת המאמרים בנושא: אדם גורן – מנהל מחלקת ילדים ומוערך במרכז הקהילתי