כותרת
> C;
1/1
בריאות

מומחה צוואר הרחם של כללית בכנסת

משגב | פורטל משגב בריאותפורסם: 13.03.16 , 08:00ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
 
  • נרשמה עליה בשיעור המאובחנות עם סרטן צוואר הרחם בישראל, שיעור התמותה גבוה יחסית, בשל היענות נמוכה לבדיקות איתור מוקדם במשטחי פאפ.
  • החיסון חשוב גם לבנים, כי הנגיף מועבר גם ביחסי מין אורליים ועלול לגרום לסרטן הגרון סרטן פי הטבעת וסרטן של איבר המין הזכרי. 
השנה אובחנו במחוז חיפה של שירותי בריאות כללית, 35 נשים עם סרטן של צוואר הרחם, חלקן נשים צעירות, בשנות השלושים לחייהן. זאת עליה ניכרת, לעומת שנים קודמות, בהם אובחנו כ-25 חולות חדשות מידי שנה. סה"כ במדינת ישראל כל שנה  מאובחנות כ-200 נשים עם סרטן צוואר הרחם. נתון זה נמסר על ידי ד"ר אפרים סיגלר, מנהל שירות צוואר הרחם של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי ובמרכז רפואי כרמל ויו"ר החברה הישראלית לקולפוסקופיה ומחלות צוואר הרחם, במהלך דיונים, הרצאות והדרכות שנערך בכנסת כחלק מיום הבריאות העולמי שחל בינואר ולקראת שבוע מניעת סרטן צוואר הרחם, שיחל ב- 24 לינואר.
מדובר במחלה קשה וקטלנית, שאפשר למנוע אותה על ידי מתן החיסון  נגד נגיף הפפילומה. החיסון נכנס לחיסוני שיגרה, לבנות ולבנים מאז שנת 2015, במסגרת חיסוני  השגרה בבתי הספר, בגיל 12-13. החיסון מומלץ גם לנערות ונשים עד גיל 45 ולגברים צעירים, על מנת למנוע הדבקה בעתיד בנגיף הפפילומה. הוא נמכר בהנחה דרך  הביטוחים המשלימים של קופות החולים.
מטרת החיסון למנוע הידבקות בנגיף ומניעה של יבלות באיברי המין ובעיקר את סרטן צוואר הרחם וסוגי סרטן אחרים שנגרמים על ידי  נגיף הפפילומה ועלולים להתפתח  15-20 שנה לאחר הידבקות בנגיף הפפילומה (מניעה ראשונית). לשמחתנו, מדגיש ד"ר סיגלר, אחוז המתחסנים השנה בעליה רבה, לעומת אחוז המתחסנות  בשנה קודמת ומתקרב ל- 70% מאוכלוסיית  היעד שחוסנה .
לשאלות חברי הכנסת על הסיבוכים, השיב ד"ר סיגלר כי חיסון נגד פפילומה מצוי עמנו  כ- 9 שנים ויעילותו ובטיחותו הוכחו במרבית  ארצות  העולם ובעשרות מחקרים.
הוא הדגיש כי למרות כתבות נרחבות באינטרנט כנגד החיסון, כל רשויות הבריאות העולמיות קבעו שהחיסון בטוח, תופעות הלווי דומות לתופעות הלוואי של  כל החיסונים והתועלת ממנו היא לאין  ערוך יותר גדולה מהסכנות ותופעות הלוואי.
 
 
כמו כן, ציין את הצורך להעלות מודעות והיענות למניעה שניונית של סרטן צוואר הרחם  על ידי בדיקת משטח  פאפ (איסוף תאים מצוואר הרחם), בדיקה קלה לנבדקת, שחיוני כי כל אישה מגיל 25-עד 65 תעבור לפחות פעם בשלוש שנים. מטרת הבדיקה לגלות נגעים טרום  סרטניים ולטפל  בהם, בטרם יהפכו לסרטן. בארצות בהן מרבית הנשים עוברות את הבדיקה, חלה ירידה של 70-80% בתמותה מסרטן צוואר הרחם. לצערנו, בישראל  התמותה יחסית  גבוהה, כיוון שרק כ-30-40% מהנשים נבדקות בבדיקה הפשוטה הזאת, שיכולה להציל את חייהן.
כמו כן, אין די מודעות לחשיבות של השימוש בקונדומים כאמצעי למניעה של העברת מחלות מין וגם בעניין זה חשוב להגביר מודעות, ציין מומחה הכללית במפגשיו עם חברי כנסת.
ב-24.1.2016 נערך בכל רחבי אירופה "שבוע מניעת סרטן צוואר הרחם" העולמי ומטרתו לעודד נשים להתחסן ולגשת לבצע את בדיקת פאפ מצוואר הרחם וזאת הזדמנות לקרוא לכל הנשים שלא  עשו את הבדיקה  לגשת לרופא הנשים לביצוע משטח פאפ.