בטור הקודם תיארתי פעולה אחת, יוזמה אחת שתומכת את היישום וההטמעה של החדשנות הפדגוגית, יוזמה המכוונת להעצמת המורים ולמתן מקום לחלומות הפדגוגיים שלהם.
הפעם, אתאר מהלך שקשור לתחום של חינוך בלב הקהילה.
במסמך התפיסה החינוכית, מסמך שניתן למצוא באתר המועצה, מצוינים העקרונות, המטרות וההצעות ליישום. בחרתי להביא להלן מספר משפטים מתוך המסמך. ממשפטים אלה ניתן ללמוד לאן אנחנו רוצים להגיע בקשר של מערכת החינוך עם הקהילה:
- העלאת האיכות והורדת התחלופה בקרב אנשי החינוך הפעילים ביישובים, תוך הגדלת האחריות והשותפות של היישוב, ההורים והמועצה לפעילות
- העברת יותר פעילויות של חוגים וספורט ליישובים, תוך הדגשת ערכים של פעילות גופנית עממית, חיזוק קבוצות השייכות וההכלה של כל הילדים בפעילות, וחיזוק הקשר עם ההורים כשותפים
- חיזוק האינטגרציה והקשר בין החינוך הפורמלי לבין החינוך החברתי-הקהילתי ביישובים ובמרכז הקהילתי, כשהילד נמצא במרכז
- חיזוק האחריות של ההורים בתהליך החינוכי בשותפות מלאה עם כלל אנשי החינוך והגופים העוסקים בחינוך הפורמלי והחברתי-קהילתי
בכדי ליצור תהליכים של שיתוף וליישם את המטרות, הוציא אגף החינוך "קול קורא" לתמיכה בפעילויות קהילתיות בבתיה"ס. מספר בתי"ס נענו ל"קול הקורא" עם מגוון רעיונות, וביניהם:
בבי"ס הר גילון מתכננים הפנינג חברתי קהילתי על מנת לחזק את הקשר בין ביה"ס לבין הקהילה ולצרף לחגיגה תרומה לקהילה. כל כיתה תכין דוכן פעילות שאותו תפעיל. הכסף שייאסף ביום זה יהווה בחלקו מנוף לפעילות חברתית-קהילתית של ההנהגות הכיתתיות וחלקו ייתרם לגוף שיבחר.
בבי"ס הר שכניה שמו את הדגש על שינוי בתפיסת מהות הקשר בין הורים-מורים-והקהילה הרחבה. מתוך בירור עמדות וצרכים, למידה משותפת, מפגש עם מומחי תוכן ויצירת מנגנוני עבודה שיתופית – יתקיימו אספות הורים "בראש אחר", התערבות כיתתית-שכבתית-יישובית בהתאם לצרכים והטמעת כלים משותפים לתקשורת חברתית-קהילתית
בבי"ס עודד הוקם צוות קהילה בהשתתפות הורים ומורים. הצוות מתכנן פעילות קהילתית אחת לחודש בימי שישי. במסגרת הפעילות המשותפת בונים מתקנים שונים, עובדים בעץ, מייצרים נרות, מסתתים באבן, מפסלים בחמר, קולעים סלים ועוד.
בבי"ס קציר משגב מתקיים תהליך העוסק בנושא: תרבות המסכים ואנחנו.
בהמשך לפעילות שהתקיימה בכיתות, מתוכננת פעילות משותפת להורים ולילדים, בקבוצות קטנות, כדי ליצור שיח אחר, שיח שונה. השיח יעסוק בהתנהגות אחראית ברשתות חברתיות ובחיים, במקומם של הטלפונים החכמים בחיינו, בפתרונות לדילמות לגבי שימוש בווטס אפ ובהעברת תמונות. כל אלה – כדי ליצור נורמות חדשות במרחב השכבתי.
בבי"ס עומר משגב הוחלט כי בעקבות מפגשים עם ועדי ההורים תתקיים הרצאה להורי ביה"ס בנושא "הסמכות ההורית בגיל ההתבגרות".
בבי"ס תבנית החינוך המוזהב ממשיכים במסורת בזאר החורף וחגיגת האביב. הבזארים מיועדים לתלמידי ביה"ס, להורים, לסבים ולסבתות ולקהילה הרחבה. בבזארים יש מגוון פעילויות כמו: סדנאות יצירה, דוכני מזון ועוד.
אני תקווה שהפעילויות ימשיכו ויתרחבו ויהפכו להיות חלק בלתי נפרד מהעשייה החינוכית, וכך
נראה יותר ויותר תהליכים ארוכים של שיתוף הקהילה ובתיה"ס בחשיבה ובאחריות.