כותרת
> C;
1/1
לימודים

חינוך משגבי בדיאלוג - התחדשות במערכת החינוך העל יסודי משגב 2020

משגב | פורטל משגב לימודיםפורסם: 22.03.15 , 18:29ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
 כזכור, בשנה וחצי האחרונות, קיימה קהילת משגב תהליך חשיבה על העתיד הרצוי בביה"ס העל יסודי משגב ההולך וגדל. דברים רבים נאמרו על הנושא בקבוצות ובמעגלי שיח.
נעשה ניתוח מקיף מבחינה ארגונית וכלכלית, תוך כדי הבעת רעיונות. 
התוצר היה החלטת מליאת המועצה שכללה שני סעיפים:
א) יוצמח עוד על יסודי במיקום הנוכחי של ביה"ס
ב) יוקמו צוותי יישום בשיתוף נציגי ועדת חינוך, צוות ביה"ס, תלמידים והורים
בהנחיית ראש המועצה, רון  שני, הקמנו צוות חשיבה קהילתי, הכולל את הנהלת ביה"ס, נציגות ועדת החינוך, ועד המורים וועד ההורים. לפני שבועיים התכנס הצוות לראשונה. היועץ האסטרטגי הציג בפני הצוות את החלופות האפשריות למבנה מערכת העל יסודי ואת החלופות לשלבי יישום ההקמה. 
שתי החלופות העקרוניות להקמת ביה"ס החדש הן :
         א.         הצמחת חטיבה עצמאית (ז'-ט') לצדו של התיכון הקיים
         ב.         הצמחת מקיף שש שנתי חדש, לצדו של הקיים
שני בתיה"ס, על פי אותה חלופה, ישתפו פעולה הן במגמות ובמסלולים והן בתחומים חיוניים אחרים.
בדיון השני, ב- 25 בפברואר, נמצה את הדיון הזה לקראת הכרעה סופית – איזה חלופה מבין השתיים תאומץ, האם בתיה"ס יהיו ייחודיים או רגילים ובאיזה קצב יהיה תהליך הצמחת המסגרת החדשה שתוקם.
יצוין שלצוות החשיבה קדמו מפגשי 5 קבוצות מיקוד של מורים, תלמידים, תושבים, בנוסף לפגישות אתי ועם מנהל ביה"ס אמיר הרפז.
הדיונים היו ענייניים והובעו בהם דעות שונות, היו לא מעט חילוקי דעות בכל סוגיה, והוצעו רעיונות רבים.  
הודגש חלקם של המורים בתהליך וביישומו, תוך שמירה קפדנית על זכויותיהם, בכל שלב ומכל היבט.
הנהלת העל יסודי הקימה צוות היגוי מתוך קהילת המורים, אשר יהיה אחראי על סיוע בישום ההחלטה על אופי השינוי ועל הקצב שבו הוא ייושם.
כל שינוי מעורר תקוות ותהיות כאחד, כי משהו הולך לקרות על הגבעה.
משהו שיצמיח את כולנו מההישגים הכבירים שאליהם הגיע ביה"ס העל יסודי, הלאה...
תנו לנו את הכוח לחולל את השינוי!
 
 
בי"ס גליל – תמונת מצב / איתי דינר
מזה שנים קיימת בביה"ס גליל התשתית לבי"ס דו-לשוני. הכיתות, הצוות, מערכי הלימוד – הכול מכוון לאפשר למידה של יהודים וערבים זה בצד זה בשפות האם השונות. ובכל זאת, משהו באיזון לאורך השנים פגם בתחושה האמיתית והרחבה של שותפות. נכון, זה רק המספרים ואולי לא המהות, ועדיין העובדה שמעט יהודים בחרו בסופו של דבר לעשות את הצעד ולהירשם לביה"ס נתנה את הטון. משהו ברעיון הזה קצת התפספס.
רוח חדשה, ששותפים לה רבים בקהילת ביה"ס, במועצה ובעמותת "יד ביד", רוח המנשבת בחודשים האחרונים בין כותלי ביה"ס ומחוצה לו, הצליחה לפרוץ דרך ישנה- חדשה ולהשיב לביה"ס את האיזון המיוחל, כאשר למעלה מ-20 תלמידים יהודים נרשמו לכיתה א' לשנת הלימודים הבאה, עובדה שככל הנראה תוביל לפתיחת שתי כיתות א' כבר בשנה הבאה.
למעשה נותרו מספר מקומות מועטים ביותר לסגירת הכיתות, עובדה שמרגשת אותנו ומחזקת את תחושת האמון שאנו זוכים לה בדרכנו החינוכית המתחדשת.
 
 
מגמות לשנה הבאה –בי"ס "גליל" במגמת דמוקרטיזציה
 
למידה מתוך הנאה ומוטיבציה פנימית.
אנו מאמינים כי הפוטנציאל הגלום בלמידה מתוך גילוי והתפעמות, הוא גדול לעין שיעור מהלמידה ה"קלאסית" הנהוגה במרבית בתיה"ס בארץ מזה שנים. למידה שמתחילה בשאלה, שצומחת מתוך סקרנותו הטבעית של הילד, היא הבסיס ללמידה משמעותית יותר לפיתוח החשיבה, היצירתיות ולהפנמה אמיתית של הידע.
 
 
חונכות- דיאלוג
אנו מאמינים כי השפעת היחס האישי על תהליך ההתפתחות של הילד היא השפעה דרמטית וראשונה בחשיבותה. ביה"ס התחיל במהלך של חונכויות אישיות, כאשר לכל תלמיד בביה"ס ישנה דמות חינוכית בוגרת אשר מצויה עמו בדיאלוג אישי המאפשר הכלה של התלמיד וניסיון לראות אותו על הקשיים והלבטים, המקום הלימודי והמקום החברתי, בראייה כוללת ומקבלת.
המודל שאנו מיישמים מבוסס על הגדרת מטרות (אישיות- חברתיות ולימודיות) משותפת של התלמיד והחונך, ומעקב לאורך השנה אחר מימושן.
 
 
חברת הילדים- אוטונומיה ומנהיגות
אנו מאמינים כי ביה"ס הנו פלטפורמה נהדרת להצמחת אישיות בוגרת מעורבת, אחראית ובעלת יוזמה אשר איננה מתמצה תחת הכותרת "תלמיד".  אנו מדמים את ביה"ס כ"כוורת" רוחשת של עשייה משותפת, אשר בה תלמידים לוקחים על עצמם בהדרגה יותר ויותר אחריות על עיצוב דמותו של ביה"ס, על הלמידה, על נורמות ההתנהגות, על מערכות היחסים, ועל היומיום הבית ספרי – כשותפים שווים ואף מובילים. אנו רואים ב"מנהיגות" תכונה נרכשת ולא תכונה מולדת, אשר סביבה חינוכית המעודדת מעורבות יכולה לתרום רבות להתפתחותה.
בי"ס גליל המתחדש רוקם לאטו חלום חינוכי בגוונים של תקווה, מתוך אמונה באפשרות ההגיונית כל כך, המתבקשת כל כך, למפגש אנושי ולקשר בלתי אמצעי בין שכנים החיים בסמיכות גדולה כל כך כאן בגליל. יש בידינו הזדמנות לגדל כאן דור צעיר משוחרר מכל העכבות והחסמים, פתוח לקבלה אמיתית של השונה.
נשמח לשותפים נוספים ליצירה הייחודית המתהווה בביה"ס, ולניסיון לכונן מערכת חינוכית ראויה ומצמיחה לילדנו.
 
הכותב הוא מנהל בי"ס דו לשוני גליל.
itay@handinhand.org.il