כותרת
> C;
1/1
לימודים

כווני התפתחות - "מגרפה ומעדר, גינה קטנה פה נסדר"

משגב | פורטל משגב לימודיםפורסם: 22.03.15 , 18:30ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
 ט"ו בשבט הנו חג הטבע. חודש שבט מסמל את תחילת השנה החקלאית הטבעית של האילן.
לקראת סוף חודש שבט מתמעטים הגשמים, עליית הטמפרטורות מגבירה את קצב הגידול של הצמחים ומתחילים להופיע סימני האביב. מיום ליום מתרבים פרחי  הבר, ובסוף החודש משתרעים כבר מרבדים של פרחי שדה בשלל צבעים. העצים מתחילים ללבלב  והשקדיות לובשות לבן. זוהי הזדמנות מצוינת להתבונן מקרוב על הטבע, על ילדינו ועל החיבור שבין השניים.
 
החיים המודרניים מבצרים אותנו ואת ילדינו בין כותלי הבית, המוסדות והמבנים. העולם הווירטואלי השתלט על המציאות, זו שפעם הייתה מתרחשת בחוץ, בטבע . ילדינו מבלים את רוב שעות היום בישיבה, מחוברים למכשירים טכנולוגיים וסובלים ממחסור בפורקן גופני. המחסור הזה בשחרור הגופני מוביל לעיתים לסימפטומים של הפרעות קשב, לדיסלקציה, לבעיות משמעת ולהפרעות חברתיות למיניהן, והוא מקשה על הילדים בפיתוח ערוצי תקשורת רגשיים, חברתיים, דמיוניים וגופניים תקינים.
 
גינה לי חביבה
את העושר החסר הזה ניתן להעניק לילדינו על ידי עידודם לפעילויות בחוץ.
הסביבה הטבעית הראשונית והזמינה ביותר לילד היא הגינה הביתית. עבודת הגינון היא פעילות נהדרת לכל המשפחה. גידול וטיפוח גינה היא חוויה יצירתית ואקטיבית אשר מאפשרת שעות של הנאה וכיף המגרות את הילד לחקור, לפתח, לשתף ולקחת אחריות תוך כדי לכלוך הידיים בבוץ. הגינה היא מעין מיקרוקוסמוס קטן, חי ונושם. ההתרחשויות בגינה הן בלתי פוסקות – נביטה, פריחה, קמילה, בעלי חיים המגיעים לביקור, ועוד. מי שאין ברשותו שטח לגינה פרטית יכול להשתמש באדניות במרפסת או במגוון אפשרויות של גינות ציבוריות שמקצות שטחים להקמת גינות בשיתוף עם הילדים.
ילדים יכולים להשתתף בפעילויות גינון רבות ומגוונות, כמו: שתילת פרחים, ניכוש עשבים, השקיה בעזרת צינור או בעזרת משפך, איסוף גזם לתוך מריצה, פיזור חומרי דישון, הנבטת זרעים בתוך כוס מים, או על צמר גפן לח, או בתוך כוסית פלסטיק עם "מצע" לח, כאשר תוך מספר ימים הם כבר יכולים לראות את יציאת הגבעולים ואז לשתול אותם בגינה.
 
"ונטעתם כל עץ מאכל"
גידול פרחים, עצי פרי ותבלינים עם הילדים היא חוויה מעשירה שמעוררת רגשית גם את חושי הטעם והריח. ילדים מגלים יחס רגשי עמוק לפירות ולירקות שהם מגדלים בעצמם, ומתוך כך מתפתחת אצלם פתיחות רבה יותר לטעום ולחוות את הטעמים השונים. מלבד ה"טרנד" המפותח של גידול אורגני, ניתנת פה אפשרות להיכרות עם תהליכי התפתחות וגדילה, דבר שמעורר את ההבנה לכך שפירות וירקות לא קוטפים ממדפי הסופרמרקט.
ניתן כמובן להכין מהם: סלטים, תבשילים ומרקחות, ולילדים ניתנת הזדמנות נהדרת לטעום אותם באופן הטבעי שלהם ישר מהאדמה.
 
"רון בלב ואת ביד"
לפעילות הגינון יתרונות רבים עבור הילדים. בראש ובראשונה מדובר בפעילות מהנה ומספקת עבורם עד מאוד.
השימוש בכלי גינון שונים מסקרנים את הילדים, והגינה מספקת להם המון חוויות ייחודיות וזמן שכולו הנאה וכיף.
מעבר לכך, הגינון מספק תרומה רבה בכל תחומי ההתפתחות ובכללם:
  • הפחתה בסימפטומים של בעיות קשב וריכוז – הפעילות בגינה מחזקת את היכולת להתארגן, לתכנן, לשמור על גבולות, לשלוט בתנועות ולמתן תגובות. היא מחדדת את יכולת ההקשבה וההתבוננות בסביבה, ומחייבת התאמה לקצב של הטבע
  • שיפור בבעיות התנהגות – הגינה מהווה סביבה אשר מקבלת את הילד ללא קשר למראהו או למגבלותיו ומאפשרת לו להביא לידי ביטוי יכולות טכניות וקוגניטיביות שאינן באות לידי ביטוי בהתנהלות במסגרת הגן או הכיתה. בנוסף, היא מצריכה למידת חוקים וכללים ומכילה עשייה מאתגרת במסגרת אחרת ושונה. תהליכי הצמיחה, הנביטה והפריחה בגינה הנם ארוכים ומשום כך מביאים לשיפור ביכולת דחיית סיפוקים
  • פיתוח היבטים רגשיים ותודעה חברתית – הילד נוטל אחריות כלפי הצומח, החי והדומם מתוך תחושת שליטה על קיומם, ובכך משפר את הדימוי, את ההערכה העצמית ואת תחושת המסוגלות שלו. הוא לומד על הצורך בשיתוף פעולה ובתקשורת טובה סביב משימות הגינון ולומד להתגבר עם קשיים דרך התמודדות עם כישלונות בגינה
  • חיזוק גופני ושיפור מיומנויות תחושתיות ומוטוריות – הילד עודר, מגרף, משקה, זורע, גוזם. כל הפעילויות בגינה הן פעילויות מוטוריות המצריכות עבודת ידיים גסה ועדינה וקשר עין-יד. פעילויות אלה אף משפרות את היכולת לאבחנה בין גירויים ובאמצעותן ניתן להגביר או להפחית רגישות תחושתית ולפצות על חסר תחושתי
  • שכלול מיומנויות קוגניטיביות – העלאת כושר הריכוז, לימוד מיומנויות ורעיונות חדשים, פתרון בעיות בדרכים חדשות, למידת רצפים ותהליכים ומושגי יסוד בעולם, פיתוח יכולת התבוננות ומודעות. את כל אלה מספקת לילד הפעילות בגינה, כמו גם יישום ידע, חוקים ועקרונות לעבודה בגינה: מתי כדאי לקטוף את העגבניות? מהו קצב נביטת הזרעים? מהי תערובת שתילה? מיהו החרק הזה? ועוד ועוד.
 
כאמור, כל פעילות של הילדים מחוץ לבית היא ברכה, אך פעילות גינון בגינתם הפרטית הִנה פעילות אקטיבית ייחודית אשר מספקת להם מקום לעשייה מפתחת, מלמדת, מעשירה וחווייתית עד מאוד.
חג ט"ו בשבט שמח!