כותרת
> C;
1/1
תלמידים ונוער

"יום עצמאות לנהג החדש" - מדור משפטי / עו"ד עופר הבר

משגב | פורטל משגב תלמידים ונוערפורסם: 03.05.15 , 09:23ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

סוגיות משפטיות בחיי היום-יום
הכותב הנו תושב משגב,  עורך דין המתמחה בתחומי המשפט דיני התעבורה והמשפט פלילי, בעל משרד בכרמיאל ובחיפה. למידע נוסף: www.ohaber.co.il

Young_Drivers_Insurance_Telematics_UBIלקראת גיל 16 לערך, נכנסת רוח קרב חדשה לבני הגילאים הללו...  רוח המביאה את ריחה של העצמאות החדשה... ועמה מגיע במהרה כמעט מבלי שנרגיש רישיון הנהיגה המיוחל.

מזווית ראייתם של אותם צעירים, רישיון הנהיגה,איננו עוד חתיכת פלסטיק שמניחים בארנק, אלא הרישיון הרשמי לעצמאותם, רישיון המעיד כי הם התבגרו.
לא עוד בקשות של "תסיעו אותי לחוג" או "תחזירו אותי מהמסיבה" אלא יותר בקשות בסגנון של: "אבא, ביום שישי אני צריך את האוטו"...
מנגד נמצאים ההורים שמביטים על ילדיהם בחשש ניכר, עם אין ספור שאלות ותהיות – איך הגוזל שרק לפני זמן מה, ביקש עזרה בשריכת שרוכי נעליו, יכול עתה לקחת את צרור מפתחות הרכב המשפחתי ולהיעלם מבלי שנוכל להשגיח עליו, כפי שאנו רגילים.
קבלת רישיון הנהיגה מביא עמו תהיות ודילמות רבות: האם הנער והנערה בשלים לנהוג בכבישי ישראל המסוכנים? האם נערים אחרים הנוסעים עם הנהג החדש, מסכנים את עצמם?
מדינת ישראל מנסה באמצעות שרשרת של חוקים ותקנות להגן על אותם נהגים חדשים, אך גם להענישם בחומרה, במידה שהם עוברים על החוק.
הסטטיסטיקה מלמדת כי נהגים צעירים חדשים מעורבים יותר בתאונות באופן משמעותי, הרבה יותר משאר האוכלוסייה. לכן המדינה מנסה לקיים תהליך מדורג של כניסתם לעולם הנהיגה, באמצעות תקנות שונות. תהליך זה  אמור לסייע לנהג החדש לפתח תודעה בטיחותית יותר ולמתן את נהיגתו כדי להפחית באופן משמעותי את ההסתברות למעורבותו בתאונות דרכים.

נהג מלווה ומתן רישיון נהיגה מדורג
על פי הגדרות משרד הרישוי במדינת ישראל –  הגדרת "נהג חדש" מתייחסת לכל נהג שהוציא רישיון נהיגה במשך שנתיים – מיום קבלת הרישיון. בנוסף נהג שהוציא רישיון נהיגה מתחת לגיל 24, ייחשב כ"נהג חדש צעיר" ויתקיימו לגביו תקנות שונות. תקנות אלה יפורטו בהמשך.
לפי תקנות דיני התעבורה, לימודי נהיגה יחלו בגיל 16 וחצי, כשכבר בגיל 16 ו-9 חודשים ניתן יהיה לגשת למבחן מעשי (טסט). לאחר הצלחה במבחן המעשי ייחשב נהג זה כ"נהג חדש צעיר" ויקבל היתר נהיגה לתקופה של 6 חודשים, כאשר ההיתר מחייב תהליך צבירת ניסיון עם נהג מנוסה למשך כל תקופת ההיתר.
תקופת הליווי תתחלק לשתי תקופות:
• חלק ראשון: בשלושת החודשים הראשונים מחויב הנהג החדש והצעיר לנהוג עם מלווה לצדו לאורך כל התקופה, הן ביום והן בליל.
• חלק שני: בשלושת החודשים האחרונים, מחויב הנהג החדש לנהוג עם מלווה לצדו רק בלילה (בשעות 21:00 עד 6:00).
תהליך צבירת הניסיון יעמוד על 50 שעות לפחות: 20 שעות נהיגה בדרך עירונית, 15 שעות נהיגה בדרך שאינה עירונית ו-15 שעות נהיגה בלילה.
בתום תקופת צבירת הניסיון, ולאחר קבלת הצהרה אישית חתומה על-ידי הנהג החדש הצעיר והנהג המנוסה המלווה על ביצוע 50 השעות הנדרשות, ינפיק משרד התחבורה לנהג החדש הצעיר רישיון נהיגה קבוע מפלסטיק, שיהיה תקף עד שנתיים מהיום שבו עבר את מבחן הנהיגה המעשי.
מי רשאי להיות מלווה? המלווה יכול להיות מי שמלאו לו 24 שנה והוא בעל רישיון נהיגה תקף לסוג הרכב שבו מתבצע הליווי ובעל ותק של 5 שנים לפחות ברישיון נהיגה לסוג הרכב שבו מתבצע הליווי, או שהוא בן 30 שנה והוא בעל ותק של 3 שנים.

הגבלת מספר הנוסעים
נהג חדש שטרם מלאו לו 21 שנה רשאי להסיע 2 נוסעים בלבד מלבדו, אלא אם כן לצדו יושב מלווה, בתקופת הליווי או לאחריה. כלומר, גם אם חלפו ששת החודשים שבהם היה חייב במלווה, כל עוד מופיע ברישיון הנהיגה – "נהג חדש", אזי הוא אינו רשאי להסיע יותר מ-2 נוסעים ברכב, אלא לאחר שימלאו לו 21 שנים.


הימנעות מעבירות חמורות
במהלך התקופה שבה מוגדר נהג כ"נהג חדש" נדרשת ממנו הקפדה יתרה על חוקי התנועה. לפיכך הוגדרו עבירות תנועה מסוימות, כגון: אי-מתן זכות קדימה, נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים, עקיפה שלא כחוק, ביצוע עבירה שבית המשפט גזר עליה פסילת רישיון בפועל ל-3 חודשים ויותר, נהיגה ללא מלווה – ייחשבו כעבירות תנועה חמורות.
חשוב לדעת, כי נהג חדש שיורשע בעבירת תנועה חמורה עלול להידרש לעמוד מחדש במבחן נהיגה עיוני או מעשי (או שניהם ביחד)  ואולי גם בבדיקה רפואית, כתנאי לחידוש רישיון, לפי החלטת משרד הרישוי, זאת בנוסף להטלת עונש של הארכת תקופת הרישיון של "נהג חדש" לשנתיים נוספות.

בניית אמון
כל תקנה וחוק לא יועילו ובוודאי שלא יימנעו בצורה מוחלטת תוצאות עגומות וכואבות בעת נהיגה לא זהירה. היות שגם אם נרצה, הרי לא נוכל לעקוב בכל דקה אחרי הנהג הצעיר.  לכן, הדבר החשוב ביותר ללא ספק הוא בניית אמון בין הנהג הצעיר לבין הוריו, בשילוב הנחלת ערכים נאותים שיעניקו לנהג הצעיר את המשמעת ואת התודעה לנהוג בבטחה.

חג עצמאות שמח ובטוח לכולם!

לקבלת ייעוץ משפטי, שאלות או פניות מצד הקוראים, ניתן לפנות אל עו"ד עופר הבר באמצעות הטלפון הנייד  054-355254 או הדוארv אלקטרוני  .law@ohaber.co.il

אין בכתבה זו משום ייעוץ משפטי אישי והאמור בה אינו מהווה תחליף לכך והסתמכות על המידע כאן הִנה באחריות הקורא בלבד.
יובהר, כי זכויות היוצרים במאמר זה הנן של עו"ד עופר הבר וכי אין להעתיק ו/או לעשות במאמר כל שימוש ללא הסכמתו.

אולי יעניין אותך גם
מי לה סי תחרות לכלי נגינה מס' 4
מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, הסמנ"כל לבינוי ולפיתוח תמיר בן משה ומנהלת המחוז ד"ר אורנה שמחון ערכו היום ביקור במערכת החינוך במשגב כאורחי המועצה
ארוחה חמה במסגרת תכנית ההזנה המשותפת למשרד ולרשויות
פותחים את השנה בתוכנית "עמיתי דילר" של "שותפות ביחד כרמיאל – משגב - פיטסבורג"
'יום המורה' תשע'ט להוקרת רבבות עובדי ההוראה
צפון : מעצימים את ערך המצוינות והחשיבה ההמצאתית בפריפריה הגיאו –חברתית
משרד החינוך מרחיב את השקיפות לציבור
תלמידים מכרמיאל ומשגב השתתפו בתחרות יצירה המרכז ללימודי השואה בפיטסבורג
גיא בר חיים בת ה-18 ילידת העיר מככבת בימים אלה בפרוייקט שיצא נגד האלימות ברשת