כותרת
> C;
1/1
הבמה שלכם

חוויות ספרותיות - כיצד פתרו הנשים מחלוקת קשה בפרשת "קרח" (מאת ד"ר קרן פייט)

משגב | פורטל משגב הבמה שלכםפורסם: 24.06.15 , 09:35ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
 פרשת "קרח" היא הפרשה החמישית בספר "במדבר".
קֹרַח, בֶּן-יִצְהָר בֶּן-קְהָת בֶּן-לֵוִי ואיתו דָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב, וְאוֹן בֶּן-פֶּלֶת--בְּנֵי רְאוּבֵן קוראים תיגר על מנהיגותם של משה ואהרון. אליהם מצטרפים גם 250 מנהיגים מבני ישראל.
 
זו אינה הפעם הראשונה שבה מערערים על סמכותו ועל מנהיגותו של משה. המחלוקת היא על ענייני סמכות וכבוד. ביסודו של דבר קרח שואל את משה, מדוע אתה מתנהג כאילו אתה יותר קדוש מכולנו, הרי כולנו קדושים.
 
התוצאות של המחלוקת קשות וחמורות. על קרח, דתן ואבירם נאמר וַיֵּרְדוּ הֵם וְכָל-אֲשֶׁר לָהֶם, חַיִּים—שְׁאֹלָה. כלומר, האדמה בלעה אותם בעודם בחיים, אותם, את בני ביתם, את תומכיהם ואת רכושם. עונש נורא וקשה.
 
רש"י אומר, "פרשה זו יפה נדרשת", כלומר, פרשה זו של קרח, אפשר לדרוש בה בכל ימות-השנה, שבכל השנה יש מחלוקות. וכן אומרים "ובני קרח לא מתו" – שהמחלוקת, לא מתה. לצערנו, לכולנו יש ויכוחים ומריבות בחיי היומיום.
 
פרשת "קרח" מציבה שתי דרכים אפשריות להתמודדות מול מצבי מריבה ומדון. דרכה של אשתו של קרח כדרך הרסנית, ודרכה של אשתו של און בן פלת כדרך מצילת חיים. נאמר: "חַכְמוֹת נָשִׁים בָּנְתָה בֵיתָה" זו אשתו של און בן פלת; "וְאִוֶּלֶת בְּיָדֶיהָ תֶהֶרְסֶנּוּ זו אשתו של קרח.
 
אשתו של קרח אמרה לו: לא די שמשה לקח לעצמו מלכות, ולאחיו נתן כהונה גדולה, וצריך לתת לו תרומות, גם אמר לכל השבט להתגלח?!
אמר לה קרח,והרי גם משה גילח את עצמו.
אמרה לו, זהו כמו שנאמר  "תמות נפשי עם פלשתים"  כדאי לו לגלח את-עצמו, העיקר שכולם יתגלחו (סנהדרין קי ע"א).
 
כלומר, אשתו של קרח גורמת לו להציב עצמו על מסלול התנגשות מול משה, ולראות את עצמו כאילו הוא נפגע אישית ממה שמשה עושה. כשקרח מתעמת עם משה, משה אינו טומן ידו בצלחת, וגם מציב את עצמו על מסלול התנגשות חזיתית שנגמר באסון.
 
און בן פלת הוא חלק מבני ראובן שהצטרפו לקרח ולעדתו במחלוקת מול משה. אבל בזמן העונש, השם של און בן פלת לא מוזכר, ומכאן למדו חז"ל שאון בן פלת לא נענש. מי הציל אותו? על כך מספרים חז"ל את הסיפור הבא:
 
אמר רב: און בן פלת אשתו הצילתו
                                                                   
אמרה לו: מה לך מ(קטטא) זו? אם הוא (משה) הרב תהיה אתה התלמיד, ואם (קרח) הוא הרב אתה התלמיד!  [כלומר, שאלה אותו למה אתה מתערב בקטטה הזאת, הרי ממילא אין לך מה להרוויח. אם משה יהיה רב ואם קרח יהיה רב, אתה תישאר תלמיד]
 
אמר לה: מה אעשה? הייתי בעצה ונשבעתי עמם!  [כלומר, אין לו מושג איך לצאת מזה, כי הוא כבר נתן את המילה שלו לקרח ועדתו].
 
אמרה לו: יודעת אני שכל העדה קדושה היא שנאמר "כי כל העדה כולם קדושים" [זה מה שבא קורח ואמר למשה, הרי כולנו קדושים, למה אתה קדוש יותר מכולם? אשתו של און בן פלת תיקח את הטיעון הזה, תהפוך אותו על ראשו ותציל את בעלה].
 
אמרה לו: שב, אני מצילה אותך.
 
השקתה אותו יין ושכרתו, והשכיבה אותו בפנים. נתיישבה על הפתח וסתרה את שערותיה. כל (מי) שבא ראה אותה וחזר. עד שכך – נבלעו להם (אנשי קרח ונצל און בן פלת).
 
כלומר, מה עשתה? השקתה אותו יין לשוכרה וגרמה לו להירדם. כאשר ישן באוהל, ישבה היא בפתח האוהל עם שיער חשוף ופרוע, וכאשר באו אנשי קורח לקרוא לו להצטרף למרד נגד משה, נרתעו (בשל קדושתם) מפני אשתו חסרת הצניעות שיושבת בפתח האוהל בשיער גלוי, ועזבו אותו לנפשו, והלכו בלעדיו להתעמת עם משה.
 
אחר כך ממשיך ומספר המדרש: "בשעה שפתחה הארץ את פיה, הייתה מבקשת לבלוע את און שהיה במיטה. [כי הרי אלוהים ידע בדיוק מי הצטרף לקורח ולעדתו]. עמדה אשתו ואחזה במיטה ואמרה: ריבון העולמים, כבר נשבע און בשמו הגדול שלא יהיה במחלוקת לעולם. שמך חי וקיים לעולם, אך אם יכפור בשבועה, אתה יכול להיפרע ממנו לאחר מכן" (המדרש הגדול במדבר). כלומר, אשתו מתפללת עליו בפני אלוהים, כדי שיסלח לו, ומבטיחה שאון בן פלת לא יהיה מעורב יותר במחלוקות, וכך מצילה את חייו.
 
בוקסה:
מישהי לכתוב איתה –  ליווי אישי בכתיבה
מפגשים אישיים המיועדים לאנשים המתמודדים עם כתיבה עיונית של עבודות אקדמיות או מכינים מאמרים לכתבי עת, למי שמתכננים לכתוב סיפורי חיים ולכותבים הזקוקים לתמיכה ולהכוונה בתהליכי כתיבה יצירתית
 
מיינדפולנס (MBSR) ליצירת שינוי
מיינדפולנס (MBSR) היא דרך יעילה ומעשית להתבוננות ישירה ברגשות, במצבים המנטאליים ובדפוסים שמנהלים את חיינו. במהלך 8 מפגשים אישיים נלמד דרכים מעשיות לשיפור קשב וריכוז, לעבודה מודעת עם רגשות, ולהפחתת לחצים (stress).
לפרטים נוספים   kerenfite@gmail.com או 054-4791952