כותרת
> C;
1/1
ספורט

מדיטציה – גם לספורטאים

משגב | פורטל משגב ספורטפורסם: 31.08.15 , 08:00ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

ספורט – זה לא רק ספורט 

 
"הישג ספורטיבי מפתיע הוא יותר מהערכה מדעית של יכולות הספורטאי לצד תזונתו ורצף האימונים שלו. תרגול מדיטציה יכול להיות כרטיס הכניסה של הספורטאי להישג יוצא דופן או לתוצאה מפתיעה שבה הוא מתעלה על יכולותיו הגופניות המוכרות" (מירה כהן שטרקמן, ראש תחום נטורופתיה במכון וינגייט).
 
כללי
הקשיים העיקריים בזמן מאמץ ולאחריו אצל ספורטאים הם: סידור הנשימה, תגובה רגשית נכונה ומיקוד מחשבתי. ללא תרגול של סיטואציות דומות באימון, יהיה לספורטאי  קושי בזמן התחרות. ספורטאים המתרגלים מדיטציה יכולים לצפות לשיפור בביצועים, בסיבולת ובריכוז. תכונות אלו חיוניות להצלחה של כל ספורטאי. בNBA  השיטה מוכחת ועובדת במשך שנים. אחד מהחלוצים של המדיטציה הקבוצתית והאישית לספורטאים הוא פיל ג'קסון, מאמנה של שיקגו בולס האגדי. פיל ציין בספרו "11 טבעות " שתיאום הנשימה בין חברי הקבוצה והמדיטציה, חיברה בין הספורטאים וזה גרם להרגשה חזקה של שוויון ושל מיקוד במטרה. כזכור, קבוצתו הצליחה להשיג 72 ניצחונות בעונה של 82 משחקים! בספרו הוא מלמד סוגים שונים של מדיטציות  לספורטאים ולקבוצות.
 
יתרונות המדיטציה
מדיטציית ספורטאים הוכיחה שאימון הנפש כמעט תמיד מסייע באימון הגוף. מדיטציה יוצרת איזון ומאפשרת לאנרגיה לזרום בחופשיות רבה יותר דרך הגוף והנפש. אחד היתרונות העיקריים של המדיטציה הנו שחרור מתח ולחץ. כל מאמן יודע שספורטאי רגוע מתפקד ברמה הרבה יותר גבוהה. במצג רוגע, האנרגיה זורמת ביתר קלות דרך מערכת העצבים ולכן מגדילה למכסימום את הביצועים.
ריכוז הוא חלק חיוני בכל ענף ספורט. הריכוז יכול להשתפר משמעותית באמצעות השימוש במדיטציה. כל שחקן כדורסל שזרק אי פעם זריקת עונשין יכול לספר עד כמה חשוב הריכוז להצלחת הזריקה. כשיש גם אוהדים צורחים, קמעות וסכומי כסף גדולים המוטלים על הכף, הריכוז הופך להרבה יותר חשוב ומשמעותי. היכולת לחסום את העולם החיצוני ולהתמקד במשימה היא מיומנות חשובה שניתן לשפר ולתרגל.
זמן התגובה יכול להשתפר משמעותית באמצעות השימוש במדיטציה. לימוד של צמצום זמן תגובה יעזור לכל ספורטאי להצליח בכל ענף.
סיבולת היא מאפיין נוסף שניתן לשפר באמצעות מדיטציה, בגלל השימוש בנשימה באופן עקבי.
רגיעה עמוקה – היכולת לנקות את המתח הנפשי ולשחרר לחץ היא יכולת בעלת ערך רב, וניתן ללמדה באמצעות מדיטציה.
שיפור של מערכות יחסים – רוב ענפי הספורט הם משחק קבוצתי, ושמירה על מערכת יחסים טובה עם חברי הקבוצה היא חובה. אם קבוצה רוצה לנצח, היא חייבת לדעת להסתדר בינה לבין עצמה. כל קונפליקט עשוי לפגוע ברוח הקבוצה. הוכח כי מדיטציה מסייעת גם במערכות יחסים בתוך הקבוצה.
 
לסיכום
חשוב לי להבחין בין תוצאה ספורטיבית צפויה, מוערכת מראש שהיא עניין מדעי הבוחן את יכולות הספורטאי לצד תזונתו, רצף האימונים שלו וכד', ובין התוצאה הספורטיבית הרוחנית שהיא תוצאה של התעלות הספורטאי על יכולותיו הגופניות המוכרות. בתוצאות רוחניות יש אלמנט של הפתעה. הן באות לידי ביטוי פיזי ומקורן ברובד הרוחני של הספורטאי. אלו תוצאות שיכולות להפתיע גם את הספורטאי עצמו ובוודאי את מאמנו.
אולי יעניין אותך גם