כותרת
> C;
1/1
בריאות

דברי חכמים בנחת נשמעים - שמירה על הקול עבור אנשי חינוך

משגב | פורטל משגב בריאותפורסם: 17.11.15 , 13:48ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:


עבור אנשי חינוך, מורים, מאמנים ומרצים השימוש בקול זהו כלי העבודה העיקרי ביום יום. מקצוע ההוראה מאלץ את העובדים בתחום לאמץ את מיתרי קולם בצורה אינטנסיבית. לעיתים תכופות הם נמצאים במצבים שבהם עליהם להרים את הקול, גם לפרקי זמן ממושכים. בנוסף, לא פעם מעורבים מורים או מרצים במצבים קוליים טראומתיים, הבאים לידי ביטוי בצעקות רמות.
תופעת צרידות יכולה להיות זמנית או כרונית. בשני המקרים המורה אינו יכול לעסוק בהוראה כאשר הוא צרוד. לכן, יש לטפל בבעיה. מחקרים רבים מראים כי עובדים בהוראה העוברים סדנאות ע"י קלינאי תקשורת והדרכות מתאימות מפחיתים את הסיכוי לחלות בצרידות כרונית. במחקרים שנערכו בפולין ובאיטליה נמצא כי מורות סובלות מצרידות כרונית פי 3-2 יותר מנשים שאינן עוסקות בהוראה.  
 
בזבוז אנרגיות בהוראה
לרוב ניתן לראות מאמנים ומורים שמדברים בקול רם. לפעמים אין שום צורך להרים את הקול  אבל זו דרך ההוראה שלהם ועד שהם לא ישמעו שיש דרך אחרת הם ימשיכו בדרכם. לרוב יתקשו תלמידים להבין את דבריו של המורה בגלל שהם רגישים לקול גבוה או בגלל שהם ירגישו מפוחדים. יש מורים שיצטרכו לצעוק בכדי לגרום לשקט בכיתה (דבר שמצריך הרבה אנרגיות ועצבים) ויש מורים שישמרו על כבודם וקולם ולא ילמדו עד שיהיה שקט. מורה מנוסה יודע כיצד להשתיק את הכיתה ולשמור על בריאותו, מבלי לצרוח. מורה שצועק כל הזמן מחפה על הרגשת חוסר שליטה בכיתה והשימוש בקול גבוה מקנה לו ביטחון. הרגשה זו זמנית בלבד מכיוון שהתלמידים לא יוכלו לקבל ממנו מרות ויעדיפו ללמוד ממורים אחרים.
 
שימוש נכון בקול
בקורס המאמנים לימדו אותי שבאימון הגנה צריך להשתמש בקול רם יותר ולהיות יותר החלטי! בסדר, אני מבין את זה. אבל זה לא אומר שאני צריך לצעוק כל האימון ובכל אימון. להרים את הקול בכדי שכולם ישמעו זה נכון אבל לחזור צרוד הביתה זה לא חכם! צריך לדעת גם לדבר בלחש, בנעימות וברכות וגם באסרטיביות ובהרמת קול. צרחות אינן חלק מהלקסיקון בעולם החינוך, למעט מקרים של טראומה או מניעה של מקרה קיצוני. הקול משקף את המצב הנפשי שלנו בהוראה. מורה או מאמן שקולו נעים לאוזן של התלמידים בוודאי יהיה אהוב ורצוי על כולם ובמקביל ישמור על בריאותו.
 
 
טיפים למניעת התפתחות של צרידות כרונית בקרב עובדים בהוראה ומרצים
סדנה לפיתוח קול  מעניקה כלים להתמודדות בניהול כיתה בהיבט הפונטי.
שימוש במיקרופון וברמקול ניידים, או שימוש במערכות קול המצויות בכיתות הלימוד. שימוש בציוד זה מבטל את הצורך באימוץ מיתרי הקול בכדי להתגבר על עוצמת הרעש בכיתות הלימוד.
הקפדה על נטרול הרעשים בסביבה – יש רעשים פנימיים ורעשים חיצוניים אשר עלולים להפריע למהלך התקין של השיעור ולגרום למורה לאמץ את קולו. רעשים פנימיים יכולים להיגרם ע"י התלמידים עצמם או ממזגן רועש, ממאוורר חורק וכו'. לכן יש לדאוג לתקינותם. רעשים חיצוניים יכולים להיגרם ממשחקים בחצר, או מעבודות בסמוך לביה"ס. המורה אמור להקפיד לסגור את דלת הכיתה ואת החלונות תוך שמירה על דרישות האוורור.
המוסד החינוכי צריך לוודא שמגרשי המשחקים יימצאו במקומות מרוחקים מהכיתות, ושאנשי מקצוע יבצעו את עבודתם בסביבה אחרי שעות הלימודים.
מומלץ להיוועץ ברופא כבר בתחילת הצרידות. לא כדאי לחכות שהצרידות תלך ותחמיר.
מומלץ לשתות הרבה ובכך להקל על הגרון .
יש להימנע מכחכוח תדיר בגרון. סופם של הכחכוחים לשרוט את מיתרי הקול לחבל בהם.