מה זו קיימות? רבים וטובים כבר נדרשו לשאלה הזו ויש בידינו עשרות הגדרות למושג המיוחד הזה: קיימות. מסתבר שפנים רבות לה לקיימות וכל אחד רואה אותה מעמדתו הוא על בסיס תפיסת עולמו. אני מבקש להתחיל במדרש מקהלת רבה: "בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את אדם הראשון נְטלו והחזירו על כל אילני גן-עדן, ואמר לו: ראה מעשי כמה נאים ומשובחים הם, וכל מה שבראתי – בשבילך בראתי. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך" (קהלת רבה ט').
בפסוק היפה הזה, שנותן לנו השראה, מקופלים כמה מן היסודות של הקיימות, ובעיקר המאבק על מקומו של האדם ועל תפקידו. נקודת המוצא היא הטבע הנאה והמשובח, הוא יצירתו של אלוהים, האדם בה אחריו וזוהי איננה יצירתו. יחד עם זאת הוא נברא בשביל האדם ולשימושו. זו תפיסה אנתרופוצנטרית מובהקת שלפיה האדם עומד במרכז והטבע נועד בשבילו, לשרת אותו. אולם סופו של הפסוק יוצר את האיזון ושם את מלוא האחריות על האדם. אומנם הטבע נועד לצרכי האדם, אך מוטלת עליו אחריות כבירה לשמור עליו, משום שזו יצירה אלוהית חד פעמית, יצירה שהאדם איננו יכול לשחזר או ליצור מחדש. אלוהים גם איננו מתכוון לעשות כן. בזה נעוץ יופיו של הפסוק בעיניי: לאדם נועד תפקיד מרכזי בעולם ועליו לשמור על הטבע שהוא גדול ממנו. קלקול הטבע משול להחרבת העולם, לא פחות. זהו איננו ציווי, אלא "תן דעתך". אלוהים מאמין באדם.
התנ"ך מתמודד עם הדואליות הזו של מקומו של האדם בעולם מיד בפתיחתו, בסיפור הבריאה. בפרק א' בספר בראשית האדם הוא שנברא אחרון, ביום השישי, ונאמר לו:
"פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ, וְכִבְשֻׁהָ; וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם, וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבְכָל-חַיָּה, הָרֹמֶשֶׂת עַל-הָאָרֶץ".
האדם מצווה למשול בבעלי החיים ולרדות בהם. אולם בפרק ב' מופיע סיפור בריאה נוסף ובו נברא האדם ראשון מן האדמה ותפקידו אחר לחלוטין:
"ַיִּקַּח יְהוָה אֱלֹהִים, אֶת-הָאָדָם; וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן-עֵדֶן, לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָה"ּ. ייעודו של האדם כאן איננו לכבוש ולרדות אלא לעבוד ולשמור.
המתח הזה בין שני סיפורי הבריאה הוא מתח בלתי פתור והוא מלווה את הסיפור האנושי ביתר שאת ב-200 השנים האחרונות, כאשר האדם פיתח ושכלל את יכולותיו עדי כדי יכולת לשנות סדרי בראשית, להכחיד מינים, לברא יערות עד ולעשות את העקוב למישור.
נוכח כוחו העצום של האדם נדלקו נורות האזהרה והחלה לצמוח הדאגה שמא נקלקל ונחריב את עולמנו. או אז החלה להתגבש תפיסת הקיימות אשר מפרשת את "בשבילך בראתי" ככזה שהאדם זקוק לטבע לחייו לא רק כמשאבים חומריים אלא כרכיב משמעותי בחייו, כחיים מלאים. ומכיוון שהאדם מתרבה ושואף להתפתח, מציעה הקיימות גישה מאוזנת היוצאת מתוך האדם. אין מדובר רק בשמירת טבע של שכיות חמדה אלא שמירת האדם ועלייתו כחלק מהטבע וככזה שזקוק לטבע במרחב חייו.
היטיב לבטא זאת א.ד. גורדון אשר הציע לראות בטבע את "השמן למאור", כמו שהמים הם לדג –לוחצים על כל חלק וחלק בגופו. וכדי שהאדם ידבק בקיימות ויהפוך אותה לאורח חייו, עליו לשאוף מעלה ולעשות תיקון ערכי.
והתיקון הזה הופך למעשה כאשר הקהילה כולה צופה קדימה, גם לדורות הבאים:
"מעשה בימי שמעון בן שטח שהיו גשמים יורדים מלילי שבת ללילי שבת עד שנעשו חטים ככליות ושעורים כגרעיני זיתים ועדשים כדינרי זהב, וצררו מהם חכמים והניחום לדורות הבאים".
>העסקים שלנו
- >אגודות ארגונים ומוסדות
- >אומנות
- >אופטיקה
- >אירועים
- >ביגוד ואופנה
- >בעלי חיים
- >בתי קפה ומסעדות
- >חוגים
- >אטרקציות
- >בתי דפוס וגרפיקה
- >דיאטה ותזונה
- >הובלות
- >הריון ולידה
- >השכרה ומכירת רכב
- >חברות הסעות
- >חברת הובלות
- >חוות סוסים
- >חנויות טבע
- >חנויות יד שניה
- >חנויות ספרים
- >גינון וחקלאות
- >כח אדם, אבטחה וניקיון
- >גמלאים
- >גריל
- >גרירה וחילוץ
- >דולה ומלווה ללידה
- >הסרת קעקועים בלייזר
- >הסתדרות המורים
- >הפעלות לבתי ספר
- >הפעלות לימי הולדת
- >חנות קפה
- >טאבון
- >טבק ונרגילות
- >טוטו, פיצוציות, קיוסקים וחנויות נוחות
- >טיולים ותיירות
- >טיפוח ויופי
- >טכנאים ותיקונים
- >יד שנייה
- >יודאיקה
- >ייעוץ שיווקי
- >ילדים ותינוקות
- >יקבים ומבשלות
- >כח אדם, אבטחה ושירותי ניקיון
- >לבית ולמשרד
- >לימודי אנגלית
- >לימודי חשבון
- >מאמנים
- >מדיה ופרסום
- >מדריכי טיולים
- >מהנדסים
- >מובילים
- >מוזיקה וסאונד
- >מולטימדיה ושולחנות משחק
- >מוסכים / טיפול לרכב
- >מוצרי חשמל
- >מורה לשחייה
- >מורים לנגינה
- >מורים לנהיגה
- >מורים פרטיים
- >מחשבים ותקשורת
- >מיגון לרכב
- >מיסטיקה, נומרולוגיה ואסטרולוגיה
- >מכבסות
- >מכונות קפה
- >מכירת רכבים וליסינג פרטי
- >מכירת שעונים
- >מכללות
- >מספרות ועיצוב שיער
- >מרכזי מזון
- >מרכזי קניות
- >משלוחים
- >משתלות
- >מתחם גלובוס מקס
- >מתחם רמי לוי - היוצרים
- >מתחם שופרסל -מרכז רבין
- >מתנות
- >ניהול עסקים
- >נקיון בנייני מגורים
- >סטודיו לעיצוב
- >סטיילינג אישי
- >סלולר
- >ספורט
- >עורכי דין
- >עיצוב אופנה
- >עיתונות
- >פאבים ובארים
- >פיננסים
- >חוגים מיוחדים
- >פסיכולוגים ומטפלים
- >אספנות
- >פרחים ומשתלות
- >בישול
- >בית חכם
- >בתי בד
- >צילום
- >צילומי הריון
- >צילומי משפחה
- >צימרים ומלונות
- >קבוצות נטוורקינג
- >קולנוע
- >קורסים ולימודים
- >קטורת ואבני חן
- >קמין / קמינים
- >קמפינג
- >קעקועים ופירסינג
- >רהיטים
- >ריסוס והדברה
- >רפואה ומרפאות
- >רשת המתנ"סים בכרמיאל
- >שיפוצים ובעלי מלאכה
- >שירות לוועדי בתים
- >שליכטה, צבעים וציפויים לבית
- >שמלות ערב
- >תחנות דלק
- >תיווך ונדל"ן
- >תיקון שעונים
- >תכשיטים
- >תנורי ארובה
- >תנורים
- >תעשייה ומפעלים
- >ימי גיבוש
- >ימי כיף
- >סדנאות
- >EMS
- >אימונים אישיים
- >בדיקת PV סולארי
- >בחירות בנהריה 2018
- >בחירות מקומיות
- >דרושים
- >הוראה מתקנת
- >הכנה לכיתה א
- >חבילות ושי
- >חוגים לנוער
- >חנות משקאות
- >טיפול בקשב וריכוז
- >ייצור לוחות חשמל
- >כח אדם
- >כיבוי אש
- >לימודי משחק
- >לימודים פרטיים
- >מסאג
- >ניקיון בגובה
- >סט לבר מצווה
- >תיאטרון
- >תכשיטי קבלה
- >גידול צמחים ביתי
- >דודי חשמל, דודי שמש, קולטים
- >מתחם דהן
- >גנרטורים למכירה ולהשכרה
- >מלגזות
- >מטבחים
- >פרגולות אלומיניום
- >גדרות אלומיניום
- >דקים סנטטים
- >דקים
- >מטבחים
בין אדם למקום - תפיסת הקיימות במקורות
אולי יעניין אותך גם
נשנושבועי - פרשת נצבים
מה זו קיימות? רבים וטובים כבר נדרשו לשאלה הזו ויש בידינו עשרות הגדרות למושג המיוחד הזה: קיימות. מסתבר שפנים רבות לה לקיימות וכל אחד רואה אותה מעמדתו הוא על בסיס תפיסת עולמו. אני מבקש להתחיל במדרש מקהלת רבה:
> קרא/י עוד
נשנושבועי - כי תבוא
מה זו קיימות? רבים וטובים כבר נדרשו לשאלה הזו ויש בידינו עשרות הגדרות למושג המיוחד הזה: קיימות. מסתבר שפנים רבות לה לקיימות וכל אחד רואה אותה מעמדתו הוא על בסיס תפיסת עולמו. אני מבקש להתחיל במדרש מקהלת רבה:
> קרא/י עוד
נשנושבועי - פרשת כי תצא
מה זו קיימות? רבים וטובים כבר נדרשו לשאלה הזו ויש בידינו עשרות הגדרות למושג המיוחד הזה: קיימות. מסתבר שפנים רבות לה לקיימות וכל אחד רואה אותה מעמדתו הוא על בסיס תפיסת עולמו. אני מבקש להתחיל במדרש מקהלת רבה:
> קרא/י עוד
נשנושבועי - פרשת נצבים
מה זו קיימות? רבים וטובים כבר נדרשו לשאלה הזו ויש בידינו עשרות הגדרות למושג המיוחד הזה: קיימות. מסתבר שפנים רבות לה לקיימות וכל אחד רואה אותה מעמדתו הוא על בסיס תפיסת עולמו. אני מבקש להתחיל במדרש מקהלת רבה:
> קרא/י עוד
נשנושבועי - כי תבוא
מה זו קיימות? רבים וטובים כבר נדרשו לשאלה הזו ויש בידינו עשרות הגדרות למושג המיוחד הזה: קיימות. מסתבר שפנים רבות לה לקיימות וכל אחד רואה אותה מעמדתו הוא על בסיס תפיסת עולמו. אני מבקש להתחיל במדרש מקהלת רבה:
> קרא/י עוד
נשנושבועי - פרשת כי תצא
מה זו קיימות? רבים וטובים כבר נדרשו לשאלה הזו ויש בידינו עשרות הגדרות למושג המיוחד הזה: קיימות. מסתבר שפנים רבות לה לקיימות וכל אחד רואה אותה מעמדתו הוא על בסיס תפיסת עולמו. אני מבקש להתחיל במדרש מקהלת רבה:
> קרא/י עוד
נשנושבועי - פרשת משפטים
מה זו קיימות? רבים וטובים כבר נדרשו לשאלה הזו ויש בידינו עשרות הגדרות למושג המיוחד הזה: קיימות. מסתבר שפנים רבות לה לקיימות וכל אחד רואה אותה מעמדתו הוא על בסיס תפיסת עולמו. אני מבקש להתחיל במדרש מקהלת רבה:
> קרא/י עוד
נשנושבועי - פרשת עקב
מה זו קיימות? רבים וטובים כבר נדרשו לשאלה הזו ויש בידינו עשרות הגדרות למושג המיוחד הזה: קיימות. מסתבר שפנים רבות לה לקיימות וכל אחד רואה אותה מעמדתו הוא על בסיס תפיסת עולמו. אני מבקש להתחיל במדרש מקהלת רבה:
> קרא/י עוד
נשנושבועי - פרשת ואתחנן
מה זו קיימות? רבים וטובים כבר נדרשו לשאלה הזו ויש בידינו עשרות הגדרות למושג המיוחד הזה: קיימות. מסתבר שפנים רבות לה לקיימות וכל אחד רואה אותה מעמדתו הוא על בסיס תפיסת עולמו. אני מבקש להתחיל במדרש מקהלת רבה:
> קרא/י עוד
נשנושבועי - פרשת דברים
מה זו קיימות? רבים וטובים כבר נדרשו לשאלה הזו ויש בידינו עשרות הגדרות למושג המיוחד הזה: קיימות. מסתבר שפנים רבות לה לקיימות וכל אחד רואה אותה מעמדתו הוא על בסיס תפיסת עולמו. אני מבקש להתחיל במדרש מקהלת רבה:
> קרא/י עוד
נשנושבועי - פרשת מטות-מסעי
מה זו קיימות? רבים וטובים כבר נדרשו לשאלה הזו ויש בידינו עשרות הגדרות למושג המיוחד הזה: קיימות. מסתבר שפנים רבות לה לקיימות וכל אחד רואה אותה מעמדתו הוא על בסיס תפיסת עולמו. אני מבקש להתחיל במדרש מקהלת רבה:
> קרא/י עוד
נשנושבועי - פרשת פנחס
מה זו קיימות? רבים וטובים כבר נדרשו לשאלה הזו ויש בידינו עשרות הגדרות למושג המיוחד הזה: קיימות. מסתבר שפנים רבות לה לקיימות וכל אחד רואה אותה מעמדתו הוא על בסיס תפיסת עולמו. אני מבקש להתחיל במדרש מקהלת רבה:
> קרא/י עוד
פורטל משגב לינק
כל הזכויות שמורות לפורטל כרמיאלי בע"מ ©