כותרת
> C;
1/1
טיולים ותיירות

גיא טנא על "עכשיו לנשום" – משיריה של צביה אהרוני

משגב | פורטל משגב טיולים ותיירותפורסם: 21.03.16 , 08:00ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
 "עכשיו לנשום" – בקשה או עצה או ייחול שבהחלט יתאים בימים אלה למה שמתרחש סביבנו, הוא אסופת שירים שנכתבו על ידי השחקנית והפזמונאית הוותיקה צביה אהרוני שמבוצעים על ידי שורת זמרות בנות דורות שונים, המגיעות מסגנונות שונים. בין המבצעות: דין דין אביב ומיקי קם.
לא אפריז לטעמי אם אומר ש"עכשיו לנשום" הוא אלבום נשי, בראש ובראשונה, מבחינות רבות –מלבד העובדה שכל מילותיו וכל הביצועים בו הן של נשים. העולם הפנימי המובע בדיסק, החל ממבט של ילדה בעימות עם אמה, דרך לבטי צעירה במערכת יחסים וסוגיות של אימהות, וככלל –קול נשי דומיננטי מאד יוצרי מארג שעוסק באתגרים ובסוגיות שנשים רבות ימצאו בהם את עצמן.
זהו למעשה מה שמייחד את הפרויקט – אין כאן חידושים מוסיקליים מסעירים ולמעשה טביעת האצבע של הכתיבה הכנה והמופנמת של צביה אהרוני היא היא זו שמשכה זמרות רבות להיכנס לפרויקט מלכתחילה.
יעל דקלבאום מלחינה ומבצעת את "ארמון חול" שבו היא מיטיבה להעביר, כאחת המבצעות הבולטות כיום במוסיקה הישראלית, סוג של משל ציורי ושל תחושת התחדשות מתמדת לצלילי מיתרים רומנטיים וגדולים מהחיים.
רות דולורס וייס מבצעת ללחן של רונן ויטמן את "בת כמוך", שיר שפותח וסוגר חשבון נוקב עם אימהות שכגודל אהבתן לבנותיהן כך גם גודל רגשות האשם והביקורת העצמית שהן נוטעות בהן. השיר מצליח לפגוע בול במטען רגשי שרבים מדי מאתנו מכירים אישית ושיוכלו להתחבר אליו רגשית. הקול יוצא הדופן של וייס מרגש, בתוספת הבחירה של כלי נגינה קלאסיים שמסייעים ליצור מרקם דרמטי מאד.
גם דאנה איבגי, בצעדים ראשונים בעולם השירה, מפתיעה לטובה ב"שולם", קמילה מעניינת בביצוע בשל ל"יומיומי", רודי ביינסין מכניסה גוונים של מוסיקת נשמה ב"זה לוקח הרבה זמן" ודיאנה גולבי מצוינת ותורמת גוון דרמטי זועק ב"את הצעקה" המצמרר. חני דינור מלחינה ומבצעת את שיר הנושא ומכניסה לאלבום ממד מבורך של בוסה נובה, של אופטימיות ושל אווריריות.
צביה אהרוני עצמה קוראת קטע לקראת סוף האלבום ומנכיחה את עצמה לצד כל הזמרות גם בקולה, וסוגרת בקטע "חידה" קצוות לא פתורים בסיפור המסקרן שסיפרה דרך קולות אחרים מתחילת האלבום המסקרן הזה. ימים טובים לכולם.