כותרת
> C;
1/1
תרבות ופנאי

גיא טנא מספר על המופע של החצר האחורית ב"פאבלה"

משגב | פורטל משגב תרבות ופנאיפורסם: 08.04.16 , 08:00ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
החצר האחורית ב"פאבלה", מנוף, 19.3.2016
מרדיוס נרחב של עשרות ק"מ התאספו צופים רבים ב"פאבלה" במנוף, כדי לחזות ב"החצר האחורית" וביענקל'ה רוטבליט עצמו בהופעה משותפת.
ההרכב, שהפך מיתולוגי עוד לפני שהוקם, מבצע שירים מקוריים של אחד מגדולי הכותבים אי-פעם ברוק הישראלי וכולל את המבצעים: תומר יוסף ("בלקן ביט בוקס"), גדי רונן ("דבק", "אחד חלקי אחד")  ואיתמר ציגלר (" בלקן ביט בוקס"), מבצעים שמהווים את אחד מההרכבים האיכותיים בסצנה המקומית.
תומר יוסף מבצע על הבמה את "הסיפור הגדול" עם מסר פוליטי חריף, מסר שבו מבכה רוטבליט את התסבוכת שבה הוא רואה את ישראל מצויה – ללא תכלית. הסיפוריות היא חלק בלתי נפרד ודומיננטי בכתיבה של רוטבליט והשירה הרגישה של יוסף מתאימה לה בדיוק.
"שייח ג'ראח" ללחנו של יוסף ובביצועו הוא אחד מהשירים החריפים והישירים ביותר שנכתבו לאחרונה על אירועים עכשוויים, אירועים בעלי מטען נפץ פוליטי. לצד הטקסט הקשה של רוטבליט השי מציג את תומר יוסף בביצוע לא שגרתי ונוקב במיוחד.
גדי רונן מבצע את "מענה קולי" הנפלא, שיר יחיד שזכה גם לקליפ ביו-טיוב, מעין מחווה ל"החלונות הגבוהים", ומרגש את הקהל המאופק, בינתיים. השירה הפאנקית (ב- פ' רפה) של גדי רונן ב"המקור מצטט העתק/ המראה" מזכירה את אילן וירצברג ב"בציר טוב" ומצליחה לשקף כמראה מלוטשת את הציניות בהשקפת החיים של רוטבליט. כתיבתו של רטבליט רלוונטית ועדכנית גם בגיל 70 פלוס.
"אני בא מהיער ואני יודע בדיוק מי אוכל את מי/ זה הכלל הראשון בחוקים של הטבע/ ואם אתה רוצה ללמוד/ קרא לי קודקוד/ קרא לי קודקוד". גדי רונן מלחין ושר את "קרא לי קודקוד" החד עד כדי ארסי שתוקף את המיליטריזם, מיליטריזם שרוטבליט רואה ככוחני וכנובע מחולשה ומטראומה. יש כאן כתב אישום חמור כנגד החברה הישראלית ורוטבליט מציב עצמו כקורא קריאת התרעה בשערי העיר ללא חשש וללא פחד. הרוק מתאים לכוחניות שבטקסט ורונן מבצע עם הרבה רגש, תבונה וכוח.
איתמר ציגלר, בשיר המרתק "פרזות", שר שיר קאנטרי פולק שמושפע ממאיר אריאל ומאהוד בנאי ומביא את הפן התנ"כי האהוב כל כך על רוטבליט, אותו פן שלא זכה להצלחה ולפופולריות גבוהה בדרך כלל. רוטבליט מנסה להציב את השקפת עולמו היונית מול ראי ההיסטוריה היהודית ומול ההווה הישראלי וממשיך להצהיר בריש גלי על אמונתו. הקהל גם נע יפה ב"קורח הטייקון" החד כתער. ציגלר סיים את ההופעה כולה עם "אחד משלנו", אולי ההמנון בה' הידיעה שיצא מהאלבום היחיד עד כה של החבורה (השני נמצא בשלבים מתקדמים של הקלטה והסינגל מתוכו נשמע מצוין).
מלבד הסינגל מן האלבום החדש של החבורה ההרכב אף ביצע עוד שני שירים שלא הופיעו באלבום: "לשרוק בחושך" של רוטבליט וגבריאלוב מתוך "בדשא אצל אביגדור", שיר שהוקלט כחודש לאחר פטירתו של אריק איינשטיין, ו"נגמרה המסיבה" – שיר שהלחין שמוליק קראוס בימי הגלות של "החלונות הגבוהים" בלונדון ושזכה למילים חדשות של רוטבליט. רוטבליט עצמו ביצע את "באתי אלייך" מאלבומו מ1978 – "כך שחררתי את ירושלים".
היה יפה לראות על הבמה את הכבוד ההדדי שחולקים חברי ההרכב זה לזה. יחד עם הגיטריסט רון בונקר שהראה מיומנות רבה, אף אחד אינו דורך על בהונותיו של השני והשלישי וניכר לראות כי הכבוד שהם נותנים לרוטבליט,משרה על ההרכב אווירה יצירתית ובריאה, בהופעה קצבית, מאתגרת וסופר מהנה.
 
אולי יעניין אותך גם