כותרת
> C;
1/1
תלמידים ונוער

נועה צוק על קשרים ומהותם

משגב | פורטל משגב תלמידים ונוערפורסם: 14.06.16 , 08:00ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:
מה הקשר בין קמפוס משגב לבין חברת "סקנדיה" השבדית, למודל החינוכי של פינלנד ולניהול ייחודי בחינוך המיוחד? 
התשובה לכותרת המשנה היא: כולם נבחנו ונלמדו בתהליך הפיתוח המקצועי של סגל קמפוס משגב, תהליך שנחתם השבוע במפגש משוב של המשתתפים עם ועדת החינוך ועם ראש המועצה.
במהלך ששת החודשים האחרונים השתתפו כ- 30 מבכירי בתיה"ס קציר משגב , אסיף משגב ועומר משגב בתהליך פיתוח מקצועי משתף, ביחד עם בעלי תפקידים באגף החינוך ובשאר יחידות המועצה - יחידות העובדות בממשק ישיר עם הקמפוס,
היקף ההשתלמות היה 10 מפגשים, בני 3 שעות כל אחד.
מטרה ההשתלמות: לייצר מודל עבודה מיטבי לקמפוס משגב, מודל המהווה תשלובת חינוכית מיוחדת במינה שאין דומה לה בארץ.
תהליך הפיתוח המקצועי נעשה בחסות ובמימון מרכז "פסגה" (מרכז ההשתלמויות) כרמיאל, והוא התקיים בחממה הפדגוגית של משגב.
לתהליך ההשתלמות היו שני צירים עיקריים:
  • ציר הלמידה מהצלחות של אחרים וממקורות אקדמיים רלוונטיים לפדגוגיה של המאה ה- 21.
  • ציר ההיבטים המרכיבים את הקמפוס המתהווה: ההיבט הארגוני, הפדגוגי, הפיסי, הקהילתי.
מה שאפיין את התהליך, בין השאר, היה השותפות הפעילה של המשתתפים בו – מנהלים ובעלי תפקידים. הייתה מתכונת, הייתה מטרת על, אך לא הייתה אג'נדה מוכתבת. החלטנו מראש כי נגיע אל התשובות שאנו מחפשים בדרך של שיתוף, של הצבת מחלוקות, של חשיבה ושל למידה ממחוזות חינוך אחרים. כל אחד משלושת המנהלים הציג תפיסת עולם וחזון חינוכי. בעלי תפקידים הציגו סוגיות בחינוך על פי בחירתם, כולל נושאים המשיקים לדילמות של קמפוס משגב, כגון: הפעלת מנהלת מרכזית מתאמת בין שלושת בתיה"ס.
משתתפי ההשתלמות נכנסו לעובי הקורה של סוגיות כגון :
  • מבנה חטיבות ביניים ותיכון מול בתים דו שכבתיים כפי שהתפתחו במשגב
  • סוגיית אופן חלוקת בוגרי כיתות ו' וחלוקת התלמידים בתוך היישובים הגדולים
  • נושא המגמות, סוג המגמות ואופיין, החינוך הטכנולוגי – האם הוא מתאים לתלמידים שלנו ואיזה מגמה טכנולוגית עמלנית מתאימה להם.
  • ובנוסף – תרגום לפרקטיקה של הרעיון שלפיו המגמות בקמפוס תהיינה משותפות לכל בתיה"ס, כלומר, כל תלמיד בקמפוס יוכל ללמוד במגמה שירצה, ללא קשר להשתייכותו לבי"ס  זה או אחר
לכל סוגיה נבנה מתווה מוסכם אשר ילווה את הקמפוס, מתווה שייבחן מחדש בכל שלב ושלב. חלק מהמתווים מצויים עדיין בעבודה.
המשתתפים נחשפו לשיטות פדגוגיות עכשוויות, תוך שימת דגש על הצורך במיקוד מטרות ודירוגן בצירי זמנים ברורים. סדנת בינוי הקמפוס בהשתתפות האדריכל גבי מגן נחלקה לקבוצות משימה. הקבוצות עבדו על בניית מודלים של מרכז האמנויות העתידי, הספרייה העתידית, מרכז המעבדות והטכנולוגיה והקפיטריה המחודשת.
מורכבות קמפוס משגב חייבה עיסוק בסוגיית ארגונים מורכבים ובהשלכותיה על בתיה"ס. על סמך האתר "אינטליגנציה ארגונית" נלמדו וחודדו מאפייניו של ארגון מורכב ושל הדרך להתמודד עם הקשיים שהוא יוצר. מתוך כלל הדיונים עלה עקרון הסינרגיה והשיתוף כעיקרון מנחה וכתנאי להצלחת מהלך קמפוס.
ביום הסיכום, אשר נערך בבית האקולוגי, גובש מתווה הקמפוס. יצוין כי מדובר בקמפוס שיכיל בערך 2400 תלמידים ב-3 בתי"ס ובהם בי"ס לחינוך מיוחד, בינוי מחודש תוספתי של כ- 4000 מ"ר – בינוי שאושר כבר על ידי מִנהל הבינוי והפיתוח במשרד החינוך. תוכנית הבינוי כוללת, כמובן, את הריסת המבנים היבילים.
כבר עכשיו החלו בתיה"ס להטמיע חשיבה פדגוגית חדשה וארגון למידה אחר, וביניהם: שיטת PBL ( למידה מבוססת פרויקטים), למידה רב ובין תחומית ועוד.
על פי התוכנית, תהיה החממה הפדגוגית הלב הפועם של קידום יזמות חינוכית לכלל הקמפוס.
השתלמות הסגל הבכיר התייחדה בכך שהיא כללה אנשי פדגוגיה ואנשי מִנהל בצוותא, כשכל היבט זכה להתייחסות מקצועית.
את ההשתלמות הובלתי, יחד עם רכזת החממה גלית שילר ובהנחיית אבינועם גרנות.
***
אני שמחה שהגיעה תגובה מעניינת לטור הקודם בנושא המסעות לפולין. אני אעביר את התגובה לצוות חשיבה שהוקם בנושא. אשמח לקבל תגובות נוספות, רעיונות ומחשבות על המערכת שלנו, כי היא של כולנו!   
אולי יעניין אותך גם
מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, הסמנ"כל לבינוי ולפיתוח תמיר בן משה ומנהלת המחוז ד"ר אורנה שמחון ערכו היום ביקור במערכת החינוך במשגב כאורחי המועצה
מה הקשר בין קמפוס משגב לבין חברת "סקנדיה" השבדית, למודל החינוכי של פינלנד ולניהול ייחודי בחינוך המיוחד? 
ארוחה חמה במסגרת תכנית ההזנה המשותפת למשרד ולרשויות
מה הקשר בין קמפוס משגב לבין חברת "סקנדיה" השבדית, למודל החינוכי של פינלנד ולניהול ייחודי בחינוך המיוחד? 
פותחים את השנה בתוכנית "עמיתי דילר" של "שותפות ביחד כרמיאל – משגב - פיטסבורג"
מה הקשר בין קמפוס משגב לבין חברת "סקנדיה" השבדית, למודל החינוכי של פינלנד ולניהול ייחודי בחינוך המיוחד? 
'יום המורה' תשע'ט להוקרת רבבות עובדי ההוראה
מה הקשר בין קמפוס משגב לבין חברת "סקנדיה" השבדית, למודל החינוכי של פינלנד ולניהול ייחודי בחינוך המיוחד? 
צפון : מעצימים את ערך המצוינות והחשיבה ההמצאתית בפריפריה הגיאו –חברתית
מה הקשר בין קמפוס משגב לבין חברת "סקנדיה" השבדית, למודל החינוכי של פינלנד ולניהול ייחודי בחינוך המיוחד? 
משרד החינוך מרחיב את השקיפות לציבור
מה הקשר בין קמפוס משגב לבין חברת "סקנדיה" השבדית, למודל החינוכי של פינלנד ולניהול ייחודי בחינוך המיוחד? 
תלמידים מכרמיאל ומשגב השתתפו בתחרות יצירה המרכז ללימודי השואה בפיטסבורג
מה הקשר בין קמפוס משגב לבין חברת "סקנדיה" השבדית, למודל החינוכי של פינלנד ולניהול ייחודי בחינוך המיוחד? 
גיא בר חיים בת ה-18 ילידת העיר מככבת בימים אלה בפרוייקט שיצא נגד האלימות ברשת
מה הקשר בין קמפוס משגב לבין חברת "סקנדיה" השבדית, למודל החינוכי של פינלנד ולניהול ייחודי בחינוך המיוחד? 
תוצאות המיצ"ב 2015 - בית ספר רקפת מצטיין, כרמיאל במגמת ירידה קלה
מה הקשר בין קמפוס משגב לבין חברת "סקנדיה" השבדית, למודל החינוכי של פינלנד ולניהול ייחודי בחינוך המיוחד?