התשובה לכותרת המשנה היא: כולם נבחנו ונלמדו בתהליך הפיתוח המקצועי של סגל קמפוס משגב, תהליך שנחתם השבוע במפגש משוב של המשתתפים עם ועדת החינוך ועם ראש המועצה.
במהלך ששת החודשים האחרונים השתתפו כ- 30 מבכירי בתיה"ס קציר משגב , אסיף משגב ועומר משגב בתהליך פיתוח מקצועי משתף, ביחד עם בעלי תפקידים באגף החינוך ובשאר יחידות המועצה - יחידות העובדות בממשק ישיר עם הקמפוס,
היקף ההשתלמות היה 10 מפגשים, בני 3 שעות כל אחד.
מטרה ההשתלמות: לייצר מודל עבודה מיטבי לקמפוס משגב, מודל המהווה תשלובת חינוכית מיוחדת במינה שאין דומה לה בארץ.
תהליך הפיתוח המקצועי נעשה בחסות ובמימון מרכז "פסגה" (מרכז ההשתלמויות) כרמיאל, והוא התקיים בחממה הפדגוגית של משגב.
לתהליך ההשתלמות היו שני צירים עיקריים:
- ציר הלמידה מהצלחות של אחרים וממקורות אקדמיים רלוונטיים לפדגוגיה של המאה ה- 21.
- ציר ההיבטים המרכיבים את הקמפוס המתהווה: ההיבט הארגוני, הפדגוגי, הפיסי, הקהילתי.
משתתפי ההשתלמות נכנסו לעובי הקורה של סוגיות כגון :
- מבנה חטיבות ביניים ותיכון מול בתים דו שכבתיים כפי שהתפתחו במשגב
- סוגיית אופן חלוקת בוגרי כיתות ו' וחלוקת התלמידים בתוך היישובים הגדולים
- נושא המגמות, סוג המגמות ואופיין, החינוך הטכנולוגי – האם הוא מתאים לתלמידים שלנו ואיזה מגמה טכנולוגית עמלנית מתאימה להם.
- ובנוסף – תרגום לפרקטיקה של הרעיון שלפיו המגמות בקמפוס תהיינה משותפות לכל בתיה"ס, כלומר, כל תלמיד בקמפוס יוכל ללמוד במגמה שירצה, ללא קשר להשתייכותו לבי"ס זה או אחר
המשתתפים נחשפו לשיטות פדגוגיות עכשוויות, תוך שימת דגש על הצורך במיקוד מטרות ודירוגן בצירי זמנים ברורים. סדנת בינוי הקמפוס בהשתתפות האדריכל גבי מגן נחלקה לקבוצות משימה. הקבוצות עבדו על בניית מודלים של מרכז האמנויות העתידי, הספרייה העתידית, מרכז המעבדות והטכנולוגיה והקפיטריה המחודשת.
מורכבות קמפוס משגב חייבה עיסוק בסוגיית ארגונים מורכבים ובהשלכותיה על בתיה"ס. על סמך האתר "אינטליגנציה ארגונית" נלמדו וחודדו מאפייניו של ארגון מורכב ושל הדרך להתמודד עם הקשיים שהוא יוצר. מתוך כלל הדיונים עלה עקרון הסינרגיה והשיתוף כעיקרון מנחה וכתנאי להצלחת מהלך קמפוס.
ביום הסיכום, אשר נערך בבית האקולוגי, גובש מתווה הקמפוס. יצוין כי מדובר בקמפוס שיכיל בערך 2400 תלמידים ב-3 בתי"ס ובהם בי"ס לחינוך מיוחד, בינוי מחודש תוספתי של כ- 4000 מ"ר – בינוי שאושר כבר על ידי מִנהל הבינוי והפיתוח במשרד החינוך. תוכנית הבינוי כוללת, כמובן, את הריסת המבנים היבילים.
כבר עכשיו החלו בתיה"ס להטמיע חשיבה פדגוגית חדשה וארגון למידה אחר, וביניהם: שיטת PBL ( למידה מבוססת פרויקטים), למידה רב ובין תחומית ועוד.
על פי התוכנית, תהיה החממה הפדגוגית הלב הפועם של קידום יזמות חינוכית לכלל הקמפוס.
השתלמות הסגל הבכיר התייחדה בכך שהיא כללה אנשי פדגוגיה ואנשי מִנהל בצוותא, כשכל היבט זכה להתייחסות מקצועית.
את ההשתלמות הובלתי, יחד עם רכזת החממה גלית שילר ובהנחיית אבינועם גרנות.
***
אני שמחה שהגיעה תגובה מעניינת לטור הקודם בנושא המסעות לפולין. אני אעביר את התגובה לצוות חשיבה שהוקם בנושא. אשמח לקבל תגובות נוספות, רעיונות ומחשבות על המערכת שלנו, כי היא של כולנו!