כותרת
> C;
1/1
חדשות משגב

בוכים יחד: היריות בפיטסבורג הדהדו עד כרמיאל

משגב | פורטל משגב חדשות משגבפורסם: 05.11.18 , 10:10ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:


ביום שלישי ה- 30.10.18, שלושה ימים לאחר מתקפת הטרור האנטישמית בפיטסבורג, התכנסה הקהילה מכרמיאל ומשגב לחלוק כבוד בטקס מרגש של פרויקט "שותפות ביחד" של הסוכנות היהודית. רבים התקשו לעצור את הדמעות

האדמה מתחת לרגלי הקהילה היהודית בעיר פיטסבורג נפערה ברגע בשבת ה27.10, לאחר שמחבל אנטישמי פתח באש לעבר המתפללים בבית הכנסת "עץ החיים" בעיר.
"היינו בבית כנסת אחר באזור בזמן המתקפה", סיפרה לנו בהתרגשות מהולה בעצב דבי פיירסטון, שהגיעה לישראל עם משלחת מבית הכנסת "בית שלום" בפיטסבורג כדי להשתתף בטקס זיכרון מיוחד שנערך בעיר כרמיאל, לזכר 11 קורבנות הפיגוע.
"בסביבות השעה 10:00 בבוקר שמענו סירנות בחוץ והשמועות החלו להתפשט.
אנשי האבטחה ביקשו מאיתנו להסתגר בבית הכנסת ליתר ביטחון, ובינתיים התעדכנו ברסיסי מידע שהגיעו.
אחרי כשעה וחצי קיבלנו אישור לצאת ונחרדתי לגלות מה קרה. את סיסיל ודיויד רוזנטל – האחים שנרצחו זה לצד זה – אני מכירה אישית.
הוריהם חברים טובים שלי ושל בעלי. גם את דן סטיין ז"ל הכרתי. אנחנו קהילה קטנה, בסופו של דבר כולם מכירים את כולם במידה כזאת או אחרת".

"התחושה שלנו היא כאילו נכנסו לנו הביתה ופגעו במשפחה". לילך וקסמן (במרכז) מדליקה נר לזכר הנרצחים
 
כרמיאל ומשגב מקיימות קשרי שותפות עם הקהילה היהודית של פיטסבורג כבר 25 שנה, והקהילות משני עברי האוקיינוס נמצאות בקשר הדוק.
זה קורה במסגרת תוכנית "שותפות ביחד" (Partnership together) של הסוכנות היהודית, שעוסקת ביצירת קשרים חברתיים ארוכי טווח בין קהילות יהודיות בארץ ובעולם, בדגש על זהות יהודית ועשייה משותפות.
התוכנית מקשרת 450 קהילות יהודיות בכל העולם באמצעות 46 שותפויות ו-10,000 מתנדבים.
לטקס בכרמיאל, ביום שלישי ה30.10.18 , הגיעו גם נציגים מהקהילה היהודית מפיטסבורג.
הפיגוע האנטישמי הקשה ביותר על אדמת ארה"ב היכה את הקהילה היהודית בפיטסבורג ובעולם בתדהמה, ואורחים רבים גדשו את היכל התרבות של כרמיאל כדי לחלוק כבוד אחרון לנרצחים בטקס שאורגן על ידי העירייה בשיתוף פרויקט "שותפות ביחד" של הסוכנות היהודית.

רבים התקשו לעצור את הדמעות. משתתפי הטקס

הרצוג: "פיטסבורג חזקה"
הטקס בכרמיאל נפתח בתפילת יזכור אותה נשאה הרבה איימי לוין, והמשיך בתפילת "אל מלא רחמים".
רבים בקהל – שמילאו את החלל בישיבה ובעמידה – התקשו להחזיק את הדמעות כשנקראו שמות הנרצחים.
לבמה הוזמנו הנציגים השונים להדליק נרות לזכרם.
"אני יכול רק לדמיין יהודים ששמים טלית ופותחים את ארון הקודש ואז נכנס הקצב שלהם וצועק: מוות ליהודים", אמר יו"ר הסוכנות היהודית יצחק (בוז'י) הרצוג בנאום מוקלט ששודר במהלך הטקס.
"אנחנו עובדים קשה יחד עם פדרציית פיטסבורג ואגיע לשם בסוף השבוע להביע תנחומיי. פיטסבורג חזקה, הקהילה היהודית בפיטסבורג חזקה ואני בטוח שנתגבר על זה".
לדברי ענת שרביט, מנהלת השותפות כרמיאל-משגב-פיטסבורג של תוכניתPartnership together , מרגע היוודע דבר האסון נוצר קשר מיידי בין הקהילות היהודיות, בצורה שהזכירה את שיחות ההרגעה שאנחנו מכירים למרבה הצער כל כך טוב בתקופות פיגועים בישראל.
"זה היה להרים טלפון לחברים שלנו שם ולבדוק את שלומם, מה הם צריכים ואם יש איך לעזור להם", סיפרה שרביט.
"מיד גם התחילו להעלות פוסטים של סולידריות והשתתפות בצער ברשתות החברתיות.
הקמנו קבוצת ווטסאפ שהפכה ממש לחמ"ל.
תושבים מכרמיאל התחילו להתעניין בהמוניהם, לשאול מה אנחנו יודעים ומה שלום כולם.
זה הרגיש שכל העיר מגויסת לטובת פיטסבורג באותם רגעים".
עדי אלדר, ראש עיריית כרמיאל, עלה לבמה ודיבר בהתרגשות: "לא חשבתי שהנאום האחרון שלי בתפקיד יהיה באירוע כה קשה ושההחלטה האחרונה שלי בתפקיד תהיה להקים גל-עד לזכר נרצחים.
ימים קשים עוברים על האחים שלנו בקהילת פיטסבורג. ב-25 השנים האחרונות למדתם להכיר אותנו, למדנו להכיר אתכם ונוצרו קשרים מצוינים.
השותפות הזאת מגלמת את הסיפור הגדול של העם היהודי – שתי קהילות שסובלות מטרור ומסתכלות קדימה לעתיד".
רון שני, ראש המועצה האזורית משגב, הוסיף: "אנחנו זוכרים בחום את תמיכתכם בנו בשעות הקשות שלנו. אלו ימי מבחן אבל אנחנו ננצח.
יחד נעמוד – ישרים ונכונים – שואפים לאור, מרחיקים את החושך. הקהילה היהודית בפיטסבורג חסונה ואנחנו ניצבים לצדכם".
הטקס המרגש נחתם בהקרנת קליפ מיוחד לשיר "יחד" בהשתתפות ילדים ומבוגרים מכרמיאל ומרחבי הארץ. מילות השיר "הכל אפשר, זה לא מאוחר" נשמעו הולמות ומעודדות מתמיד.

כל העיר התגייסה. ענת שרביט

"כולנו חיים ביחד"
"הקשר בינינו לבין קהילת יהודי פיטסבורג השתנה לאורך השנים", מספרת לילך וקסמן, יו"ר השותפות כרמיאל-משגב-פיטסבורג.
"כשהתחלנו, כרמיאל הייתה קטנה והזדקקה לתמיכה של הצד האמריקני, שאכן השקיע בה. במלחמת לבנון השנייה – כשעפו כאן טילים – הם סייעו לנו מאוד.
הקהילה בפיטסבורג מאוד חמה וליברלית, פתוחה לשינויים ומשקיעה המון בחיי הקהילה: התרבות היהודית, השיח על ישראל, אהבת ישראל – זה חלק מהמהות שלהם.
התחושה שלנו היא כאילו נכנסו לנו הביתה ופגעו במשפחה. מעולם לא חשבנו שהכותרת 'התקרית האנטישמית החמורה בעולם' יהיה שייך דווקא לנו".
במהלך הטקס הוקראו דבריו של הרב ג'פרי מאיירס מבית הכנסת "עץ החיים", על-ידי מלווין ברוולד מבריטניה, חבר בועדה הבינלאומית של יחידת השותפויות.
דבריו של הרב מאיירס סיכמו בתכליתיות את הרוח האנושית שנשבה בקהל: "זה לא מה שיגדיר אותנו. אנחנו משפחה יהודית גלובלית.
אפשר לנסר את הענפים, אבל העץ ימשיך לגדול".

שרים את "יחד" בסיום הטקס